کد خبر : 10536
تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 - 15:25
-

یادداشت اختصاصی؛

تحول دیجیتال و روابط بین نسل ها در ایران

تحول دیجیتال و روابط بین نسل ها در ایران
تحول دیجیتالDigital Transformation، محصول انقلاب صنعتی چهارم(Industry 4.0 ) است که اکنون در آن قرار داریم. در نخستین انقلاب صنعتی؛ مکانیزاسیون، نیروی آب، قدرت بخار محرک های کلیدی تحول بودند.؛

 

سیب پرس– دکتر منصور ساعی-تحول دیجیتالDigital Transformation، محصول انقلاب صنعتی چهارم(Industry 4.0 ) است که اکنون در آن قرار داریم. در نخستین انقلاب صنعتی؛ مکانیزاسیون، نیروی آب، قدرت بخار محرک های کلیدی تحول بودند.

🔹در دومین انقلاب صنعتی؛ الکتریسته و تولید انبوه و مونتاژ پیشران تحولات بودند.در سومین انقلاب صنعتی؛ اختراع کامپیوتر و ماشین اتوماسیون عامل اصلی تحول بودند.درچهارمین انقلاب صنعتی؛ فناوری های دیجیتال هدایتگر جامعه بشری به عصر تحول دیجیتال هستند.

🔹تحول دیجیتال با مفاهیم رقومی کردن و دیجیتالی سازی تفاوت دارد. رقومی کردن Digitization: تبدیل داده های آنالوگ یا فیزیکی به فرمت دیجیتال است. دیجیتالی سازیDigitalization : دیجیتالی‌سازی فرآیندهای ارتباطی، عملیاتی، ارائه خدمات و محصولات با استفاده از فناوری‌های دیجیتالی است.

🔹تحول دیجیتالDigital Transformation به معنای تحول دیجیتال تنها تغییر فرمت و فرآیند نیست، بلکه تغییری شگرف در ساختار، طراحی، تعاملات و روابط، تراکنش ها و رفتارها، ذینفعان، مدل های کسب وکار و خلق ارزش، فرآیندها، محصولات و خدمات تحت تاثیر فناوری های تحول آفرین دیجیتال است.

🔹اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، همزاد دیجیتال، تحلیل‌گری داده، ربات‌ها، ویرایش ژنتیکی، هوش مصنوعی و بلاک‌چین از مهم‌ترین انواعِ فناوری‌های تحول‌آفرین هستند.

🔹امروزه با چند نوع مدل روابط روبروایم، روابط یک سازمان با تیم کارکنان و همکاران(سازمان های دیجیتال و هوشمند بی مکان و بی زمان، کارکنان از را دور و کارکنان تسهیل گر فناوری)، روابط یک کسب وکار با مشتری(مشتری به عنوان ذینفع، تولیدکننده ارزش، مصرف کننده ارزش و منتقل کننده ارزش)،روابط حکمرانی با شهروند/شبکه وند(دموکراسی دیجیتال، شفافیت، جامعه پلتفرمی، حکمرانی خوب، پاسخگویی، دسترس پذیری، مدارا و رواداری سیاسی…)،روابط ربات ها و هوش مصنوعی با انسان(تراشه ها و سنسورها و سایبورگ ها و انسانی طبیعی)، روابط بین گروه های نسلی(خلق ارزش ها و دنیای مشترک، مدارای نسلی، همکاری درون و بین نسلی، ارتباطات و روابط افقی، زیست جهان دیجیتال، شبکه خویشاوندی و خانواده دیجیتال)

🔹تحول دیجیتال از سه عنصر اصلی تشکیل شده است که در مجموع به عنوان ۳ P شناخته می شوند:
▪️افراد ذینفعPeople،
▪️فرآیند Process،
▪️پلتفرمPlatform.

🔹افراد ذینفع اولین عنصر از سه عنصر کلیدی تحول دیجیتال هستند. برای داشتن یک سفر تحول دیجیتال موفق، باید آموزش، تجربه و دانش، مهارت ذینفعان، نقش‌ها و بلوغ دیجیتال و صلاحیت دیجیتال آنها در نظر گرفته شود.

🔹منظور از دینفعان در کسب وکارها همه سرمایه گذاران، سهام داران، کارکنان و مدیران و مشتریان هستند. یکی از ذینفعان تحول دیجیتال در جامعه گروه‌های نسلی(کودکان، جوانان، نوجوانان، میانسالان و سالمندان) هستند که علاوه بر دسته‌بندی سنی دارای منابع و مراجع تجربه و جامعه پذیری متفاوتی نیز هستند؛ نظیر محرومان دنیای دیجیتال، مهاجران دیجیتال و بومیان دیجیتال، منظور از دینفعان در حوزه سیاستگذاری، رگولاتوری و حکمرانی، افراد و گروه‌های تصمیم‌سازان، دولت‌مردان و سیاست‌گذاران هستند.

🔹فرآیند: فرایند در تحول دیجیتال بیشتر جنبه «چگونه» را تعریف می کند.
ذینفعان چگونه از فناوری دیجیتال برای پاسخگویی سریع، بهنگام و موثر به نیازها، خواسته ها، انتظارات یا برای حل مسائل، مشکل و یافتن راه حل استفاده کنند؟ چگونه باید به نتیجه دلخواه و مطلوب خود برسند؟اکنون عمده تمرکز تحول دیجیتال عمدتاً بر نوآوری ها در اقتصاد دیجیتال و کسب وکار و دگرگون شدن آن است.

🔹 دولت‌ها و سایر بازیگران در نهادهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی نیز از ذینفغان تحولات دیجیتال هستند. همه ذینفعان درگیر مقابله با چالش‌های اجتماعی، زیست محیطی، معیشتی، وکیفیت زندگی نظیر آلودگی هوا، سالمندی، سلامت، فقر، شکاف های اجتماعی، تضادهای بین نسلی و… هستند، سعی در خلق و توسعه نوآوری برای حل مشکلات و بهبود روندها خود با استفاده از فناوری‌های دیجیتال هستند.

🔹پلت فرم/فناوری: پلت فرم زیرساخت، نرم افزار و بستر و امکان فناورانه مناسب را برای تحول دیجیتال فراهم می کند که مردم بتوانند برای اجرای فرآیند از آنها استفاده کنند. اغلب اوقات، حکمرانی ها یا سازمان ها روی فناوری بیشتر ممترکز می شوند و مردم و فرآیند در اولویت دوم قرار می دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث