کد خبر : 6819
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 مهر 1400 - 11:08
-

بریده ای از کتاب فلسفه ترس/ لارس اسونسن؛

نقل قول هایی از فلاسفه و افراد مختلف در مورد ترس

نقل قول هایی از فلاسفه و افراد مختلف در مورد ترس
▪️هایدگر می گوید " آدمی که می ترسد عقل از سرش میپرد."/ و در جای دیگر "در ترس انسان چشم انداز امکان هایش را از دست میدهد." هایدگر مثال افرادی را می آورد که در خانه ای که آتش گرفته است غالبا هر آن‌چیزی را که دم دست است از آتش بیرون می کشد و غالبا اینها چیزهای به درد بخوری نیستند.؛

 

▪️هایدگر می گوید ” آدمی که می ترسد عقل از سرش میپرد.”/ و در جای دیگر “در ترس انسان چشم انداز امکان هایش را از دست میدهد.” هایدگر مثال افرادی را می آورد که در خانه ای که آتش گرفته است غالبا هر آن‌چیزی را که دم دست است از آتش بیرون می کشد و غالبا اینها چیزهای به درد بخوری نیستند.

▪️مونتنی می گوید ” هیچ احساسی بیش از ترس نمی تواند بدین سرعت قدرت داوری ما را از تعادل خارج کند” او معتقد است وقتی ترس غلبه میکند کار چندانی از دست عقل ساخته نیست و این حتی در مورد آدم هایی که عقل بر همه اعمالشان حکمفرماست، صادق است…” چیزی نخواهد گذشت که درد و رنج به سراغم خواهند آمد و نیازی نیست که با شری بنام ترس آن را جلو بیاندازم و شدیدش کنم” .. “کسی که از درد و رنج می ترسد، پیشاپیش متحمل درد و رنج شده است”

▪️برتراند راسل می گوید” ترس منشاء خرافات است و از منشاء های اصلی سنگدلی، غلبه بر ترس نقطه آغاز حکمت در راه رسیدن به حقیقت و در تلاش برای پیدا کردن روش ارزشمندی برای زیستن است”

▪️فرانکلین روزولت در دوره رکود بزرگ آمریگا گفت ” تنها چیزی که باید از آن بترسیم خود ترس است” . او معتقد بود ما باید از خود ترس بترسیم چون ترس بسیاری از چیزهای مهم در زندگی را از میان می برد.. و در اینجا تا حدودی از جنبه های مثبت ترس سخن به میان می اورد.

▪️جان لاک می گوید ” ترس به زندگی ما یک تکان شدیدی میدهد، تکانی که بی آن غرق در انفعال می شویم”

▪️ژان_دلمو می نویسد ” ترس، هم یک جنبه ویرانگر دارد هم یک جنبه سازنده، ترس هم می تواند شما را زمین بزند هم‌ می تواند دریچه تازه و بهتری به روی جهان و رابطه تان با آن بگشاید”

▪️نیچه رابطه ای بین ترس و شور زیستن برقرار میکند و می گوید ” جهان بسیاری از جذابیت هایش را از دست داده است چون ما دیگر به قدر کافی از آن نمی ترسیم”

▪️توماس آکویناس نظر جالبی دارد. او می گوید “هر ترسی ناشی از عشق و علاقه ما به چیزی است” پس آنچه در ما ترسی بر می انگیزد چیزی است که به نحوی نقشه زندگی ما را تهدید می کند، ما از فلان چیز می ترسیم اگر که خواهان خلافِ آن چیز باشیم.

▪️لارس اسونسن می گوید بسیاری از کوشش ها برای کاستن از میزان خطر، برعکس منجر به افزایش آن شده است. ودلمشغولی دائم به ترس خطری بزرگتر از همه خطرهایی است که ما را تهدید میکند. او مثال های فراوانی می اورد، در یکی از این موارد می گوید : طبق تحقیقات پس از حادثه یازدهم‌ سپتامبر ۲۰۰۱ حدود ۱۲۰۰ آمریکایی به این دلیل که از سفرهای هوایی ترسیده بودند و به جایش با اتومبیل خودشان سفر کرده بودند، جانشان‌را از دست دادند.

📚 فلسفه ترس/ لارس اسونسن

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث