کد خبر : 10778
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 خرداد 1403 - 9:44
-

گزارش ؛

چرا پنجره هواپیما کوچک و گرد است؟

چرا پنجره هواپیما کوچک و گرد است؟
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا پنجره تمامی هواپیماها کوچک است؟ اگر هواپیما به هر دلیلی نمی تواند پنجره بزرگی داشته باشد، پس چگونه پنجره اتاقک خلبان بزرگ است؟؛

سیب پرس–  آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا پنجره تمامی هواپیماها کوچک است؟ اگر هواپیما به هر دلیلی نمی تواند پنجره بزرگی داشته باشد، پس چگونه پنجره اتاقک خلبان بزرگ است؟

علت گرد و کوچک بودن و به طور کلی شکل و اندازه پنجره هواپیما، اختلاف فشار میان داخل و بیرون کابین است. اگر پنجره بزرگ تر باشد، میزان فشار واردشده افزایش یافته و احتمال خطر بالاتر می رود.

از آنجایی که شیشه هواپیما از سه لایه مخصوص تشکیل می شود و بزرگ تر شدن آن هزینه بیشتری در پی دارد، از نظر هزینه هم بهتر است که سایز پنجره ها کوچک تر باشد.

از دیگر دلایلی که پنجره هواپیما کوچک ساخته می شود، این است که در کنار هر ردیف حداقل یک پنجره قرار داشته باشد. اما چرا شکل پنجره هواپیما را تغییر نمی دهند؟

پس از سقوط دو هواپیما در دهه ۵۰ میلادی، کارشناسان پس از انجام بررسی های زیاد متوجه شدند که علت این سقوط ها شکستن پنجره ها بوده است.

پنجره های این دو هواپیمای سقوط‌کرده به شکل مربع بودند و با توجه به این که فشار بیرون هواپیما بسیار بیشتر از فشار داخل کابین است، فشار در قسمت های زاویه‌دار شیشه جمع شده و به سرعت باعث شکستن آن ها خواهد شد.
البته، به زودی شاهد پنجره های بزرگ تری در هواپیماهای لوکس خواهیم بود که پس از آن باید منتظر باشیم که به هواپیماهای عادی هم راه پیدا کنند.

اما همچنان این امکان وجود ندارد که پنجره های هواپیما زاویه‌دار باشند. مگر این که طراحان و کارشناسان فکری برای حل این مسئله هم بکنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث