کد خبر : 1192
تاریخ انتشار : جمعه 17 اسفند 1397 - 18:47
دسته‌بندی نشده
-

میزبانی بازار ابزار‌های نوین مالی از دو پذیره‌نویسی و یک گشایش نماد در هفته میانی اسفند ۹۷

میزبانی بازار ابزار‌های نوین مالی از دو پذیره‌نویسی و یک گشایش نماد در هفته میانی اسفند ۹۷
در هفته منتهی به 17 اسفند‌‌ماه 97 بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس ایران شاهد پذیره‌نویسی اوراق اجاره ریل پرداز سیر در نماد «حریل 02» و پذیره‌نویسی اوراق اجاره ریل پرداز نوآفرین در نماد «نوریل 02» و نیز گشایش نماد «اشاد101» بود که مبلغ کل اوراق اشاد101به 20 هزار و ارزش این دو پذیره‌نویسی به یک هزار و 600 ميليارد ریال می‌رسید.؛

هفته میانی اسفند‌ماه ۹۷ در فرابورس ایران با داد‌و‌ستد ۳ هزار و ۸۹۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۶ هزار و ۳۷۹ میلیارد ریال، افت ۱٫۷ درصدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماگر در ارتفاع ۲۰۶۴ واحدی به پایان رسید.

آمار معاملات بازار سهام در این هفته حاکی از معامله ۴۳۵ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۴۳۲ میلیارد ریال در بازار اول و خرید و فروش یک هزار و ۴۲۱ میلیون سهم به ارزش ۴ هزار و ۳۱۱ میلیارد ریال در بازار دوم فرابورس است که به معنی کاهش حداقل ۷ درصدی متغیر‌های مذکور است.

در ادامه، بازار پایه در هفته جاری میزبان معامله یک هزار و ۹۵۴ میلیون سهم به ارزش ۶ هزار و ۶۷۹ میلیارد ریال در سه تابلو الف، ب و ج خود بود که از اندکی کاهش نسبت به هفته گذشته حکایت می‌کرد.

از طرف دیگر، در بازار ابزار‌های نوین مالی در این بازه زمانی ۸۰ میلیون ورقه به ارزش ۱۳ هزار و ۹۵۶ میلیارد ریال میان معامله‌گران دادو‌ستد شد که نگاهی به آمار معاملات به تفکیک این بازار بیانگر ثبت بیشترین ارزش معاملاتی برای اوراق بدهی با ارزش ۱۲ هزار و ۵۰۷ میلیارد ریال است. همچنین بیشترین حجم به معاملات ETF با حجم ۶۵ میلیون ورقه‌ای اختصاص یافت.

به‌علاوه، معاملات اوراق تسهیلات مسکن نیز در این هفته با نقل و انتقال ۴۹۰ هزار ورقه به ارزش ۲۶۶ میلیارد ریال در این بازار پیگیری شد.

هم‌زمان ارزش معاملات خرد در بازارهای اول، دوم، پایه و SME در فرابورس ایران نیز به ۱۱ هزار و ۷۲۰ میلیارد رسید که گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی به میزان یک هزار و ۶۰۸ میلیارد ریال ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات را از آنِ خود کرد و در صدر ایستاد. گرو‌ه‌های محصولات شیمیایی و فعالیت‌های کمکی به نهاد‌‌های مالی واسط نیز به ترتیب ۱۳ و ۱۱ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند و در جایگاه‌های دوم و سوم ایستادند.

اهم رویداد‌های هفته منتهی به ۱۷ اسفند‌ماه ۹۷

در هفته میانی اسفند‌ماه ۹۷ بازار ابزار‌های نوین مالی از پذیره‌نویسی تعداد یک میلیون ورقه اجاره ریل پرداز سیر در نماد «حریل ۰۲» در روز ۱۲ اسفند، پذیره‌نویسی ۶۰۰ هزار ورقه اجاره ریل پرداز نوآفرین در نماد «نوریل ۰۲» با قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال در تاریخ ۱۳ اسفند‌ماه و نیز گشایش یک نماد استقبال و هفته پُرترافیکی را تجربه کرد.

بدین ترتیب پذیره‌نویسی این دو سری اوراق که به‌ترتیب به منظور به منظور خرید نقدی ۳۶۷ دستگاه واگن باری ‏لبه‌بلند و نیز خرید و اجاره ۹ دستگاه واگن انجام می‌شدند در نخستین روز از مهلت ‏سه‌روزه‌ پایان یافتند.

همچنین در این بازار ۲۰ میلیون ورقه از اوراق مشارکت طرح‌های عمرانی-انتفاعی دولت در سال۱۳۹۶، با تاریخ سررسید ۲۶ اسفند سال ۱۴۰۰ در روز ۱۲ اسفند و در نماد «اشاد۱۰۱» گشایش یافت که مبلغ کل اوراق به ۲۰ هزار میلیارد ریال می‌رسید.

در این بازه زمانی همچنین شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه ۳٫۰۴ درصد از سهام بیمه سامان را با قیمت پایه هر سهم ۴۵۰۰ ریال از طریق عرضه ‏عمده روی میز فروش گذاشت که طی آن تعداد ۴۵,۷۲۵,۷۲۷ سهم از سهام غیر مدیریتی شرکت بیمه سامان در بازار اول با نماد «بساما۴» به فروش رفت و در تاریخ ۱۴ اسفند این عرضه عمده قطعیت یافت.

از طرف دیگر نماد شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان، «قشرین»، مربوط به گروه قند و شکر و زیر گروه تولید شکر در تاریخ ۱۳ اسفند‌ماه به عنوان دویست و سی و هفتمین نماد معاملاتی در تابلو ج بازار پایه و نماد شرکت گروه توسعه هنر ایران، «وهنر»، در گروه فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه زیر گروه فعالیت‌های هنری به عنوان دویست و سی و هشتیمن نماد معاملاتی از تاریخ ۱۵ اسفند‌ماه ۹۷ در بازار پپایه درج شد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث