کد خبر : 2157
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 اردیبهشت 1398 - 14:42
دسته‌بندی نشده
-

کمیته بلاک‌چین در فرابورس تشکیل شد

کمیته بلاک‌چین در فرابورس تشکیل شد
مدیرعامل فرابورس ایران طی یک نشست خبری در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه به ارائه آماری از عملکرد این رکن بازار سرمایه در سال 97 و فروردین‌ماه سال 98 پرداخت و از برنامه‌های توسعه‌ای و در دست اقدام فرابورس در سال پیش رو سخن گفت. ؛

امیر هامونی در نشست خبری فاینکس دوازدهم با اشاره به اینکه شاخص کل فرابورس (آیفکس) سال ۹۷ رشد ۱۰۶ درصدی را تجربه کرد و از این نظر در جایگاه نخست پربازده‌ترین شاخص بازار در میان بورس‌های عضو WFE قرار گرفت، گفت: همچنین ارزش بازار از رقم ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در آخرین روز کاری سال ۹۶ به رقم ۲۵۷ هزار میلیارد تومان در آخرین روز کاری سال ۹۷ رسید که رشد بالغ بر ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته وی ارزش معاملات فرابورس در سال ۹۷ رکورد جدیدی ثبت کرد به طوری که به رقم ۱۰۱ هزار میلیارد تومان در مجموع دادوستدهای انجام‌شده در تمامی بازارها رسید و با افزایش ۷۱ درصدی نسبت به سال ۹۶ روبرو شد.

هامونی همچنین خبر داد: فرابورس ایران در سال گذشته توانست از طریق پذیره‌نویسی اوراق و سهام شرکت‌های سهامی عام، افزایش سرمایه شرکت‌ها، عرضه‌های اولیه سهام و اسناد خزانه اسلامی به میزان ۳۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تامین مالی برای دولت و بنگاه‌ها به ارمغان آورد.

وی همچنین با اشاره به آمار معاملات فرابورس در فروردین ماه سال جاری از افزایش شاخص کل این بورس از سطح ۲۲۵۰ واحدی به ارتفاع ۲۴۰۰ واحدی خبر داد و اظهار کرد: ارزش بازار نیز از رقم ۲۵۷ هزار میلیارد تومان به ۲۷۶ هزار میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات با رشد ۱۸۷ درصدی نسبت به فروردین ماه سال گذشته رقم ۷۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.

فین‌استارز فرصتی برای شنیدن صدای اکوسیستم نوآوری

وی با اشاره به نحوه حضور فرابورس در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اعلام کرد: چند سالی است در این نمایشگاه با چهره جدیدی حاضر می‌شویم و قصد بر این بوده که از این فرصت استفاده کنیم و صدای اکوسیستم نوآوری را در این بازار بشنویم.

مدیرعامل فرابورس به نحوه چگونگی حضور استارت‌آپ‌ها در فین‌استارز اشاره کرد و گفت: فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها برای حضور در این رویداد ثبت‌نام می‌کنند و ما با بررسی حوزه‌های فعالیت آن‌ها، آن دسته از استارت‌آپ‌ها را که واجد شرایط لازم باشند برای حضور در این رویداد انتخاب می‌کنیم.

هامونی از استقبال گسترده استار‌ت‌آپ‌های فین‌تک از رویداد فین‌استارز خبر داد و افزود: فین‌استارز برنامه‌ای است که بر اساس آن بازار سرمایه می‌خواهد نوآوری‌ها و رفع چالش‌ها را از خودش شروع کند، سال‌های گذشته استارت‌آپ‌هایی در این رویداد حضور داشتند که یک تیم دو نفره بودند و در حوزه‌های مختلف فین‌تک فعالیت می‌کردند اما هم اکنون که در قالب رویداد فین‌استارز رشد کرده‌اند به شرکت‌های بزرگ و موفقی بدل شده‌اند.

به گفته مدیرعامل شرکت فرابورس استارت‌آپ‌های ناموفق نیز اگر مقاومت و پایداری داشته باشند، می‌توانند پیشرفت و کاربران خود را در بازار سرمایه جذب کنند و ما امیدواریم بتوانیم به بازار سرمایه و بهبود تکنولوژی از طریق همین استارت‌آپ‌ها کمک کنیم.

هامونی با اشاره به تاثیرگذاری رویداد فین استارز بر رشد و پیشرفت استارت‌آپ‌ها، گفت: استارت‌آپ‌هایی که موفق به پیدا کردن سرمایه‌گذار شوند و رشد کنند، می‌توانند درخواست پذیرش در فرابورس داده و به مرحله عرضه اولیه سهام خود برسند.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران ادامه داد: ما استارت‌آپ‌های بزرگی در کشور داریم که اکنون به شرکت‌های بزرگی تبدیل شده‌ و درخواست عرضه اولیه در فرابورس را داده‌اند؛ اما برخی از فین‌تک‌ها با ادبیات بازار سرمایه آشنا نیستند و دو بحث شفافیت و حاکمیت شرکتی مهم‌ترین مواردی است که در حال حاضر برای ورود استارت‌آپ‌ها به فرابورس با آن مشکل داریم؛ چراکه این شرکت‌ها باید ادبیات بازار سرمایه را یاد بگیرند و به استانداردهای لازم برسند.

آخرین وضعیت بازار بدهی

هامونی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جمع کل بازار بدهی کشور ۱۰۱ هزار میلیارد تومان است که ۷۵ هزار میلیارد تومان از آن مربوط به فرابورس است، گفت: بنابراین فرابورس سهم ۷۵ درصدی از این بازار را به خود اختصاص داده که شامل اوراق بانک‌ها و بورس‌های مختلف و اوراقی که فاقد بازار هستند، می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین ۸ هزار میلیارد تومان اوراق فاقد بازار داریم که فرابورس تلاش کرده است تا قسمت بزرگی از آن را پذیرش کرده و بفروشد.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه مردمی کردن اقتصاد یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: سازوکاری که در بازار سرمایه است باعث مردمی شدن اقتصاد می‌شود و از سوی دیگر در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز بازار سرمایه عملکرد خوبی داشته، هرچند که قطعا با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، اما به هر ترتیب اکوسیستم بازار سرمایه طوری طراحی شده است که امکان فساد در آن کم است.

عملکرد بازار دارایی فکری زیر ذره‌بین

هامونی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱۸ دارایی فکری در بورس ایده فرابورس درج شده است، گفت: از این تعداد ۳۰۰ اختراع، ۱۵ طرح صنعتی و ۳ علامت تجاری هستند که برای ۱۲ مورد از آن‌ها معامله انجام شده که شامل هشت اختراع، دو طرح صنعتی و دو برند می‌شود.

وی با اشاره به انجام ۱۰ میلیارد تومان معامله برای دارایی‌های فکری، اظهار کرد: ما دومین کشوری در دنیا هستیم که این مقدار معامله را در زمینه دارایی فکری محقق کرده‌ایم.

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران این امر می‌تواند به عنوان تجربه ایران در سایر بورس‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد، چراکه استادان و دانشجویان و افراد خلاق توانسته‌اند ۱۰ میلیارد تومان از این بازار درآمد کسب کنند، در حالی که اگر این بازار نبود، این طرح‌ها با قیمت نازلی خریداری می‌شدند.

هامونی با بیان اینکه ما پس‌ از دارایی فکری، قصد داریم شرکت‌های دانش‌بنیان را وارد بازار سرمایه کنیم تا سهام‌شان ثبت شود، گفت: وی‌سی‌ها و صندوق‌های جسورانه را ثبت کردیم و مجوز دادیم که تاکنون ۵۵۰ میلیارد تومان پول تجهیز کرد‌ه‌اند و این موارد می‌توانند به تامین مالی اکوسیستم نوآوری و دانش‌بنیان در کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه به صندوق‌های Fund of Funds مجوز دادیم، تصریح کرد: از طریق راه‌اندازی این صندو‌ق‌ها ظرفیت جدیدی برای دولت و نهادهای حاکمیتی رقم خواهد خورد تا منابع مالی نهادهای حاکمیتی به جای سرمایه‌گذاری مستقیم، در صندوق‌های جسورانه دانشگاهی و بخش خصوصی تزریق شود و بدین ترتیب سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها و به طور کلی اکوسیستم دانش‌بنیان به مسیر بهتری هدایت شود و ما امیدواریم که در تابستان امسال شاهد پذیره‌نویسی این صندوق‌ها باشیم.

مدیرعامل فرابورس ایران همچنین درخصوص شرایط معامله میان خریداران و صاحبان سهام دارایی‌های فکری، اظهار کرد: این معاملات هم می‌تواند به صورت نقد و هم شرایطی انجام شود. اگر شرایطی باشد، مهم است که خریدار بدهکار بانکی نباشد و علاوه بر این بدهی مالیاتی نداشته باشد.

به گفته وی مالکیت دارایی‌ها نیز باید در ابتدا ثبت شوند و در ادامه به لحاظ علمی‌بودن و داشتن نوآوری نیز توسط پارک‌های علم و فناوری پردیس و دانشگاه تهران که با آن‌ها همکاری می‌کنیم، بررسی می‌شوند.

پرسش و پاسخ مدیرعامل فرابورس با خبرنگاران

هامونی در بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص سیگنال‌های اشتباهی که به استارت‌آپ‌ها برای ورود به بازار سرمایه داده می‌شود، توضیح داد: شاید خریداری بخواهد برای چانه‌زدن، فضای مذاکرات را با سیگنال‌های اشتباه به نفع خودش تغییر دهد، اما توصیه من به استارت‌آپ‌ها این است که تحت‌الشعاع برخی از این اتفاقات قرار نگیرند و کار خود را ادامه دهند.

در ادامه این نشست پرسش دیگری درباره معاملات غیرواقعی برای افزایش قیمت سهام برخی از استارت‌آپ‌ها مطرح شد که وی در پاسخ به آن گفت: در بحث ارزش‌‌گذاری، برخی از استارت‌آپ‌ها می‌گویند که ارزش سهام من بیشتر از این حرف‌هاست، البته استارت‌آپ‌ها باید اعتماد به نفس داشته باشند اما نباید اغراق کنند.

وی تاکید کرد: ارزش‌گذاری برای هر شرکتی را بازار مشخص می‌کند و هیچ‌کس در مقامی نیست که بگوید که ارزش این شرکت بالاتر یا پایین‌تر از میزان واقعی آن است.

مدیرعامل فرابورس ایران افزود: برخی از استارت‌آپ‌ها می‌خواهند یک شبه پولدار شوند و این در حالی است که باید بدانند بسیاری از شرکت‌های موفق، سالیان دراز خاک صنعت را خورده‌اند تا پیشرفت کرده‌اند. این موارد را استارت‌آپ‌ها باید یاد بگیرند؛ چراکه قرار نیست تا وضعیت اقتصادی و شاخص‌ها کمی تغییر می‌کند بگویند مشکل برای ادامه راهمان وجود دارد و محدودیت‌ داریم.

هامونی با اشاره به اهمیت داستان‌های شکست‌ اکوسیستم استارت‌آپی در رشد استارت‌آپ‌هایی که در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: استارت‌آپ‌ها باید علاوه بر داستان‌های موفقیت، داستان‌های شکست افراد فعال در حوزه نوآوری را بخوانند چراکه این کار کمک بزرگی به پیشرفت آن‌ها می‌کند.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر محقق نشدن تامین مالی هزار میلیارد تومانی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در سال گذشته، تصریح کرد: اقداماتی که در حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه صورت گرفته بسیار امیدوارکننده است و البته چالش‌هایی نیز داشتیم که قرار بود در سال گذشته سرمایه‌گذاری به هزار میلیارد تومان برسد، اما در همان زمان حکمی دادند که به وی‌سی‌های بانکی، علاوه بر سازمان بورس و اوراق بهادار  باید بانک مرکزی نیز مجوز دهد و ما آن‌ها را به بانک مرکزی فرستادیم و این موضوع در حال بررسی است که امیدواریم وی‌سی‌های بانکی بتوانند مجوز بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تامین سرمایه از طریق وی‌سی با تسهیلات بانکی متفاوت است، افزود: مشارکت در قالب وی‌سی هزینه‌ای ندارد و تفاوت تامین مالی بانک‌محور با وام نیز همین است. اینکه گفتیم در وی‌سی‌ها از منابع غیربانکی استفاده می‌شود، منظور از منابع بانکی تسهیلات بانکی بود.

وی ادامه داد: در زمینه وی‌سی بانکی، بانک‌ها قرار نیست منابعی را تزریق کنند، بلکه می‌توانند مدیریت برخی فاندها را در اختیار بگیرند که این مسئله کاملا جدا از بنگاه‌داری بانک‌هاست و ما می‌توانیم بانک‌ها را به عنوان مدیران صندوق‌های کشور بدانیم، همانطور که در دنیا نیز بانک‌ها مدیریت صندوق‌های بزرگ و مهم را در اختیار دارند، اما سرمایه و وجوه برای مردم است.

مدیرعامل فرابورس ایران درباره ورود اوراق بدهی خارج از بازار به فرابورس، گفت: از زمانی که این مشکلات را با دولت مطرح کردیم، در بحث انتشار اوراق صرفا مکانیزم بازار به کار می‌رود و تمامی این اوراق در بازار سرمایه پذیرش می‌شود که برخی از این اوراق امسال سررسید شده و بخش دیگری نیز تا سال ۹۹ قطعا سررسید خواهد شد.

وی همچنین به اوراق خارح از بازار سرمایه که فرابورس پذیرش کرده است اشاره و اظهار کرد: سه تا چهار هزار میلیارد تومان اوراق خارج از بازار وجود داشت که به دلیل مشکلات فقهی لازم بود شورای عالی بورس برای پذیرش در بازار سرمایه مجوز بدهد که پس از آن این اوراق را پذیرش کردیم.

هامونی همچنین با بیان اینکه بحث رمزارزها در حیطه وظایف بازار سرمایه نیست، گفت: نکته مهم در این زمینه استفاده از فناوری بلاک‌چین در این بازار است که در این راستا یک کمیته بلاک‌چین را زیرنظر هیات‌مدیره فرابورس ایجاد کردیم و پس از ۶ ماه این کمیته بررسی‌های خودش را از روند‌های جهانی و فین‌تک‌هایی که در داخل در این زمینه فعالیت می‌کنند، اعلام خواهد کرد.

وی در نهایت اعلام کرد: حوزه‌های ATO و STO مهم‌ترین مواردی هستند که می‌تواند از فناوری بلاک‌چین در بازار سرمایه برای آن‌ها استفاده کنند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث