کد خبر : 2564
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 - 23:51
دسته‌بندی نشده
-

لزوم آشنایی فعالان صنف رایانه با قوانین کار و تامین اجتماعی

لزوم آشنایی فعالان صنف رایانه با قوانین کار و تامین اجتماعی
مشاور روابط کار و تامین اجتماعی اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه اغلب کارفرمایان به دلیل ناآگاهی از قوانین کار و تامین اجتماعی دچار مشکلات فراوانی می‎شوند، گفت: ضروری است اعضای صنف رایانه با قوانین کار و تأمين اجتماعي آشنا باشند و موارد قانونی را در عقد قرارداد و تسویه حساب با کارکنان خود و همچنين نحوه بيمه پردازي لحاظ کنند تا دچار آسيب ها و مشكلات مادي و بعضا بروز مشكلات معنوي و جريمه‎هاي مالي نشوند.؛

محمدکاظمی افزود: ندانستن قانون دلیلی بر فرار از قانون نیست، لذا عدم آشنایی  با قوانین کار و تأمین اجتماعی  سبب تضییع حقوق خود و کارگران شده و در صورت اقدامات مراجع قانونی یا در اثر شکایت کارگران، با مشکلات و جریمه‎های بالا و غیر قابل بخشش روبرو می شوند.

وی تأکید کرد : لازم است کلیه کارفرمایان و اعضا آموزش‎های لازم را در خصوص  نحوه مصاحبه، جذب و استخدام پرسنل، نحوه برخورد با نیروی انسانی  به لحاظ تشویق یا تنبیه، نحوه پرداخت حقوق و دستمزد و بیمه، تکنیک‌ها و فرایندهای منابع انسانی، طرح طبقه بندی مشاغل، نحوه انعقاد قرارداد و تنظیم تسویه حساب‎های قانونی، نحوه تهیه و تنظیم و تصویب آیین نامه انضباط کار و ارزیابی عملکرد کارگران و راهکارهای بالا بردن سطح انگیزه کاری در کارگران، راهکارهای قانونی جهت پیشگیری از بروز اختلافات و جریمه ها را ببینند و همچنین در صورت بروز اختلافات، آگاهی لازم را در خصوص الزامات قانونی و نحوه مواجهه با دعاوی کارگری و کارفرمایی، جهت دفاع از حقوق خود در هیات‎های تشخیص و حل اختلاف وزارت کار و هیأت‎های تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی  را داشته باشند تا دچار مشکل نگردیده و  با آراء و احکام اشتباه و من غیر حق علیه خود، مواجه نشوند.

کاظمی همچنین در مورد مشکلات بیمه‎ای که عمدتا کارفرمایان صنف رایانه با آن مواجه هستند، گفت: مسایل و مشکلات در این صنف بیشتر مربوط به عدم واریز حق بیمه کارگران و جهل از نحوه پرداخت حق بیمه و ارسال  لیست بیمه به سازمان تامین اجتماعی و تبعات بعدی آن است. کارفرمایان بایستی از نحوه اخذ کد کارگاهی و بیمه‎ای، اخذ مفاسا حساب های قانونی بیمه ای، روابط مؤجر و مستاجر در خصوص بیمه تامین اجتماعی  کارگاه‌های تجاری، بیمه پردازی خود و کارکنان خود، نحوه بیمه پردازی کارفرمایان و اشخاص حقیقی و حقوقی، بیمه اعضا هیات مدیره شرکت‌ها ، و …. آگاه باشند. همچنین لازم است تا از امتیازات و بهره های بیمه تامین اجتماعی و انواع مزایا، مستمری ها و غرامت‎ها آشنا باشند تا بتوانند بهره مکفی را از بیمه به نفع خود و به نفع کارکنان خود ببرند.

مشاور روابط کار و تامین اجتماعی اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه  قانون کار و تأمین اجتماعی جزو قوانین آمره هستند و نمی‎توان در آن تغییری ایجاد یا بر خلاف آن توافق نمود، تصریح کرد: قوانینی مانند بیمه کارکنان، قوانین امری و دستوری هستند. به طور مثال کارفرما با کارکنان توافق می‌کند که کارگر را بیمه نکند و وجهی اضافی در مقابل آن به کارمند خود پرداخت کند که این امر خلاف قوانین آمره بوده و هر توافقی بر خلاف قواعد آمره ( قوانین امری و دستوری ) باطل است و در صورت شکایت کارگر، کارفرما مجددا محکوم به پرداخت حق بیمه کارگر فوق آنهم به میزان  جریمه معادل ٢ تا ٣ برابر حق بیمه بر مبنای  آخرین حقوق کارگر یا برمبنای نرخ روز  حق بیمه ، خواهند شد.- محمدکاظمی افزود: ندانستن قانون دلیلی بر فرار از قانون نیست، لذا عدم آشنایی با قوانین کار و تأمین اجتماعی سبب تضییع حقوق خود و کارگران شده و در صورت اقدامات مراجع قانونی یا در اثر شکایت کارگران، با مشکلات و جریمه‎های بالا و غیر قابل بخشش روبرو می شوند.
وی تأکید کرد : لازم است کلیه کارفرمایان و اعضا آموزش‎های لازم را در خصوص نحوه مصاحبه، جذب و استخدام پرسنل، نحوه برخورد با نیروی انسانی به لحاظ تشویق یا تنبیه، نحوه پرداخت حقوق و دستمزد و بیمه، تکنیک‌ها و فرایندهای منابع انسانی، طرح طبقه بندی مشاغل، نحوه انعقاد قرارداد و تنظیم تسویه حساب‎های قانونی، نحوه تهیه و تنظیم و تصویب آیین نامه انضباط کار و ارزیابی عملکرد کارگران و راهکارهای بالا بردن سطح انگیزه کاری در کارگران، راهکارهای قانونی جهت پیشگیری از بروز اختلافات و جریمه ها را ببینند و همچنین در صورت بروز اختلافات، آگاهی لازم را در خصوص الزامات قانونی و نحوه مواجهه با دعاوی کارگری و کارفرمایی، جهت دفاع از حقوق خود در هیات‎های تشخیص و حل اختلاف وزارت کار و هیأت‎های تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی را داشته باشند تا دچار مشکل نگردیده و با آراء و احکام اشتباه و من غیر حق علیه خود، مواجه نشوند.
کاظمی همچنین در مورد مشکلات بیمه‎ای که عمدتا کارفرمایان صنف رایانه با آن مواجه هستند، گفت: مسایل و مشکلات در این صنف بیشتر مربوط به عدم واریز حق بیمه کارگران و جهل از نحوه پرداخت حق بیمه و ارسال لیست بیمه به سازمان تامین اجتماعی و تبعات بعدی آن است. کارفرمایان بایستی از نحوه اخذ کد کارگاهی و بیمه‎ای، اخذ مفاسا حساب های قانونی بیمه ای، روابط مؤجر و مستاجر در خصوص بیمه تامین اجتماعی کارگاه‌های تجاری، بیمه پردازی خود و کارکنان خود، نحوه بیمه پردازی کارفرمایان و اشخاص حقیقی و حقوقی، بیمه اعضا هیات مدیره شرکت‌ها ، و …. آگاه باشند. همچنین لازم است تا از امتیازات و بهره های بیمه تامین اجتماعی و انواع مزایا، مستمری ها و غرامت‎ها آشنا باشند تا بتوانند بهره مکفی را از بیمه به نفع خود و به نفع کارکنان خود ببرند.
مشاور روابط کار و تامین اجتماعی اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه قانون کار و تأمین اجتماعی جزو قوانین آمره هستند و نمی‎توان در آن تغییری ایجاد یا بر خلاف آن توافق نمود، تصریح کرد: قوانینی مانند بیمه کارکنان، قوانین امری و دستوری هستند. به طور مثال کارفرما با کارکنان توافق می‌کند که کارگر را بیمه نکند و وجهی اضافی در مقابل آن به کارمند خود پرداخت کند که این امر خلاف قوانین آمره بوده و هر توافقی بر خلاف قواعد آمره ( قوانین امری و دستوری ) باطل است و در صورت شکایت کارگر، کارفرما مجددا محکوم به پرداخت حق بیمه کارگر فوق آنهم به میزان جریمه معادل ٢ تا ٣ برابر حق بیمه بر مبنای آخرین حقوق کارگر یا برمبنای نرخ روز حق بیمه ، خواهند شد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث