کد خبر : 2662
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 - 10:36
-

یادداشت اختصاصی؛

نقش ارتباطات سلامت در زندگی امروز

نقش ارتباطات سلامت در زندگی امروز
در دنیای امروز مسائل مرتبط با سلامت از قبيل دانش مراقبت از خود و نبود آموزش كافي در مورد حوزه سلامت به طور ناگزیر به ارتباطات ربط پيدا مي كنند.؛

سمیه نیکانلو/سیب پرس:

آمارها نشان می دهد وقوع نیمی از مرگ ها در جهان بر اثر عوامل و رفتارهای اجتماعی نادرست، اما قابل پیشگیری مانند رژیم های نامناسب غذایی، استعمال دخانیات و ورزش نکردن رخ می دهد.
برای بسیاری از ما این موضوع کم و بیش رخ داده است که به سختی می توانیم فردی را که برای مدت طولانی ورزش نکرده است به انجام ورزش ترغیب کنیم و یا اگر از یک رژیم غذایی ناسالم پیروی می کند، در تغییر رفتار او نسبت به یک رژیم سالم تر نقش داشته باشیم. اما اکنون این سئوال مطرح می شود که ارتباطات سلامت در این فرایند چه اهمیتی دارد؟
ارتباطات سلامت حوزه گسترده ای است که تاثیرگذاری نهادهای مختلف اجتماعی از قبیل خانواده، مدرسه، گروه دوستان، مولفه های فرهنگی و مطالب ارائه شده توسط رسانه های مختلف را مورد مطالعه قرار می دهد.
هدف نهائی ارتباطات سلامت، ارائه اطلاعات صحیح از طریق کانال مناسب به گروه های هدف جهت تغییر رفتارهای نادرست به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف و یا تشخیص به موقع ابتلا به این بیماری هاست.
به دلیل حساس بودن این موضوع، رشته ارتباطات سلامت روش استفاده کارآمد از ظرفیت های مختلف ارتباطات جمعی، ارتباطات میان فردی و رسانه های جمعی را تبیین می کند.
اگرچه تا پیش از گسترش فناورهای نوین اطلاعاتی، فرایند درمان بیمار محدود به پزشک و یا استفاده از تجربیات اعضای خانواده و اقوام بود، اما گسترش فناوری های نوین مخاطبان را با سیل حجیم اطلاعات مرتبط با سلامت مواجه کرده است که میزان صحت این اطلاعات می تواند سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.
در واقع، افزایش روز افزون این قبیل فناوری ها، امروزه فرصت هایی (همچنین برخی تهدیدها) را ایجاد کرده است و یا کارآمدی روش های پیشین برای تغییر رفتارهای منتهی به سلامت را مورد ابهام قرار داده اند و یا تاثیرگذاری فناوری های نوین را اثبات کرده اند.
به مدد این تاثیرگذاری، کشورهای پیشرفته جهان با تمرکز بر حوزه ارتباطات سلامت که از گستردگی خاصی نیز برخوردار است در تلاشند بتوانند با اقداماتی از قبیل ارائه اطلاعات، تغییر نگرش ها، تغییر سبک زندگی، افزایش سواد رسانه ای، استفاده بهینه از ظرفیت رسانه های مختلف و ایجاد رفتارهای منتهی به سلامت، از هزینه های گزافی که به دلیل تشخیص دیرهنگام ابتلا به بیماری ها بر دولت ها تحمیل می شوند، جلوگیری نمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث