کد خبر : 3771
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 18 مهر 1398 - 18:06
-

شکوفایی تولید و رونق بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور

شکوفایی تولید و رونق بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور
کسب و کارهای نوآورانه مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات که چند سالی از پیدایش آن در ایران می‌گذرد، بهار تولید ملی و رونق‌بخش بازار این حوزه در کشورمان محسوب می‌شود.؛

محمد فواد رحمان سرشت /سیب پرس

از طرفی می‌دانیم که صنعت ICT پیشران توسعه کشور است؛ صنعتی با رشد بسیار زیاد که ماهیت آن اشتغالزا، کارآفرین و رونق‌بخش اقتصاد ملی است.

این حوزه با مبانی جدیدی که مبتنی بر فناوری‌های نوین است تعریف می‌کند، الهام‌بخش زندگی متفاوت برای جامعه است تا منطبق بر زیرساخت‌های نوین، شکوفایی کسب و کار و اشتغال را تجربه کند.

این در حالی است که اساسا امسال مساله‌ «تولید» مطرح است. در این باره رهبر انقلاب اسلامی فرموده‌اند که «می‌خواهم مساله‌ تولید را به عنوان محور فعالیت قرار بدهم. تولید چنانچه به راه بیفتد، هم می‌تواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می‌تواند استغنای کشور از بیگانگان و دشمنان را تامین کند، هم می‌تواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتی می‌تواند مشکل ارزش پول ملی را تا حدود زیادی برطرف کند. لذا مساله تولید به نظر من مساله‌ محوری امسال است؛ لذا من شعار را امسال این قرار دادم: «رونق تولید» باید همه تلاش کنند تولید در کشور رونق پیدا کند.»

بنابراین تولید و رونق آن در داخل کشور از اهمیت بالایی برخوردار است که در این راستا توجه به فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهره‌گیری و توسعه بازار آن راهگشا و کلیدی است.

این صنعت ماهیت شکوفایی و توسعه دارد و هر قدر به تولید در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری توجه شود، زمینه‌های صادرات، بهره‌وری، اشتغالزایی، ارزآوری، کارآفرینی و دیگر را به خوبی فراهم می‌کند.

بر این منوال بستر مناسبی برای فعالیت نخبگان در داخل کشور هموار می‌شود به‌طوری که بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی، استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوین و نوآورانه شکل گرفته و شکوفایی اقتصادی و توسعه بازار را به ارمغان می‌آورد. این رویا نیست، بلکه واقعیتی از جنس باور و تلاش است.

البته که در این مسیر توجه مسوولانه و رفع چالش‌ها کارساز است؛ همچنین فضاسازی‌های لازم و ایجاد زمینه‌های تعامل میان نخبگان، صاحبان کسب و کار، فعالان بازار و مصرف‌کنندگان، صاحبان ایده و مسوولان همانند برپایی نمایشگاه‌های موضوعی مرتبط و گردهمایی‌هایی برای هم‌اندیشی و تضارب آرا می‌تواند موثر واقع شود.

پتانسیل‌های زیادی در کشور ما اعم از متخصصان و اندیشمندان وجود دارد که اگر زمینه برای‌شان هموار باشد همزمان سازمان‌های ذی‌ربط و سرمایه‌گذاران می‌توانند با اختصاص سرمایه لازم به تامین هزینه‌های طرح‌ها پرداخته و آنها را به ثروت تبدیل کنند.

بازار فناوری اطلاعات، بازار رو به توسعه‌ای است همان‌گونه که چندی پیش مطرح شد بر اساس برنامه ششم توسعه، بازار فناوری اطلاعات ۲.۵ برابر می‌شود.

این از پتانسیل بازار و اینکه فضای کسب و کار در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با مبانی جدیدی که تعریف می‌کند، تبعیض جنسیتی را در بین زنان و دختران نیز از بین می‌برد و زمینه را برای فعالیت و اشتغال آنان با شرایط بهتر فراهم می‌آورد.

به عقیده کارشناسان توسعه صنعت فاوا در کشور فرصت‌های مهمی را برای بازار تولید، فروش محصولات و تجهیزات مرتبط با این صنعت به وجود آورده است که در دوران پساتحریم می‌تواند موجب توسعه تولید محصولات و تجهیزات مرتبط با صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات شود. اگرچه بحث تولید سخت‌افزار باید رونق یابد، اما در بخش نرم‌افزار و تولید اپلیکیشن، تولید داخلی حرفی برای گفتن دارد و حتی می‌تواند به بازارهای خارجی صادر شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث