کد خبر : 4062
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 تیر 1399 - 17:38
-

یادداشت اختصاصی؛

منتظر غول سیمانی «سیتا» در ۴شنبه این هفته باشید

منتظر غول سیمانی «سیتا» در ۴شنبه این هفته باشید
سیتا همانطور که قبلا در گفتاری اعلام کردیم، ۱۱ میلیارد قطعه سهم است. ۱۵ درصد سهام سیتا می شود ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون سهم. اگر ۴ میلیون کد حقیقی و حقوقی در روز ۴شنبه در عرضه اولیه سیتا شرکت کنند، به هر کد حداکثر ۴۱۲ سهم تعلق میگیرد. سیتا در واقع پانصد و چهل و یکمین شرکت در فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار است. در گروه سیمان و آهک و گچ قرار میگیرد و هم گروهی غول هایی چون سفارس می شود. سایت  شرکت سرمایه گذاری  سیمان تامین – سیتا در نشانی tamin-cement.com قرار دارد.؛

علی زمانی/سیبنا

عرضه اولیه سیتا (شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین) که از شرکت های زیر مجموعه سهامی عام شده غول سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی (ِشستا) است، ۴ شنبه ۱۱ تیر ۹۹ انجام می شود. طبق اعلام سازمان بورس، این عرضه اولیه، دومین عرضه اولیه تابستان ۹۹ است. شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین با نماد سیتا، روز ۴ شنبه ۱۵ درصد کل سهامش را عرضه می کند.

سیتا همانطور که قبلا در گفتاری اعلام کردیم، ۱۱ میلیارد قطعه سهم است. ۱۵ درصد سهام سیتا می شود ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون سهم. اگر ۴ میلیون کد حقیقی و حقوقی در روز ۴شنبه در عرضه اولیه سیتا شرکت کنند، به هر کد حداکثر ۴۱۲ سهم تعلق میگیرد.

سیتا در واقع پانصد و چهل و یکمین شرکت در فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار است. در گروه سیمان و آهک و گچ قرار میگیرد و هم گروهی غول هایی چون سفارس می شود. سایت  شرکت سرمایه گذاری  سیمان تامین – سیتا در نشانی tamin-cement.com قرار دارد.

عرضه اولیه سیتا

آگهی رسمی عرضه اولیه سیتا

انتظار داریم رکورد مشارکت سهامداران ایرانی در عرضه اولیه سیتا شکسته شود و حدود ۴ میلیون کد شرکت کند. البته در عرضه اولیه وپویا که ۴ تیر ۹۹ انجام شد، به دلیل قطعی سیستم معاملات انلاین کارگزاری مفید و کارگزاری آگاه، بیش از ۱ میلیون تن از هموطنان از خرید عرضه اولیه باز ماندند.

توصیه میکنیم حتما از ۲ کارگزاری، کد معاملات آنلاین دریافت کنید که این گونه با مشکل مواجه نشوید. برای عرضه اولیه سیتا، سقف قیمتی ۱۵۷۵۰ ریال تعیین شده است. یعنی حداکثر ۶ میلیون ریال نقدینگی برای مشارکت در عرضه اولیه سیتا نیاز دارید. کارگزاری صبا تامین که شرکت خصوصی زیر مجموعه شستا است، مدیر عرضه می باشد. همین کارگزاری در فهرست عرضه اولیه های شستا در سال ۱۳۹۹ قرار دارد و احتمالا اولین کارگزاری ایران باشد که سهامی عام شده و سهامش در بورس مورد معامله قرار بگیرد.

با عرضه اولیه سیتا ، ۴۰ تومن سود به ازای هر سهم شرکت شستا شناسایی میشود که با P/E به میزان ۳۰، میشود ۱۲۰۰ تومان. یعنی انتظار داریم ۱۲۰۰ تومان بابت سیتا به قیمت سهم شستا اضافه شود. تا اخر سال ۹۹ هم حداقل دو شرکت دیگر شستا برای عرضه اولیه ، معرفی می شود که از بابت آن ها نیز شستا کلی سود شناسایی خواهد کرد. لذا پس از عرضه اولیه سیتا ، شستا را نیز زیر نظر داشته باشید.

پیش بینی قیمت عرضه اولیه سیتا تا پایان سال ۹۹

از روز ۱۴ تیر ۹۹ که نخستین روز معاملاتی رسمی سیتا در بازار بورس تهران است، این سهم حداقل تا ۳ هفته صف خرید میلیونی خواهد بود. این سهم روی ۱۶۳۵ تومان در نخستین روز معاملاتی، بازگشایی می شود و پس از ثبت ۲۰ درصد مثبت، موقت بسته می شود و احتمالا تا ۵۰ درصد قیمت نسبت به روز بازگشایی، بالا رود.

عرضه اولیه سیتا

تابلو معاملاتی نماد سیتا در سامانه tsetmc.com

یعنی سیتا تا ۱۰ روز پس از عرضه اولیه کار سختی تا ثبت قیمت ۲۳۶۲ تومان ندارد. چون شاخص کل بورس ایران در ۲ هفته آینده، از کانال ۱.۵ میلیون واحدی عبور کرده و به سمت ۲.۲ میلیون واحدی حرکت خواهد کرد و روند بورس، مثبت و صعودی است، پیش بینی میکنیم سیتا تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۹ وارد کانال ۵۰۰۰ تومانی شود و سود شیرین بیش از ۱۵۰ درصد را نصیب مشارکت کنندگان در عرضه اولیه بکند.

چون ۳۰ درصد کل سیمان ایران در اختیار شرکت های زیر مجموعه سیتا است و امسال شاهد افزایش نرخ سیمان بین ۲۰ تا ۵۰ درصد خواهیم بود، لذا انتظار داریم که سیتا تا پایان سال ۱۴۰۰ به کانال ۱۰ هزار تومانی نزدیک شود.

افزایش سرمایه سیتا در سال ۱۴۰۰ احتمال زیادی دارد که یا از اندوخته قانونی باشد یا از تجدید ارزیابی دارایی ها. لذا سهامداری حتی تا اسفند ۱۴۰۰ شمسی برای سیتا نیز توصیه می شود.

احتمالا از پاییز امسال بتوان نمودار تکنیکال سهم را بررسی کرد و روند صعودی یا نزولی قیمت سیتا و مقاومت ها واصلاح ها را بهتر بررسی کرد. اما با توجه به جو بازار، سیتا زیر ۷ هزار تومان احتمالا در سال ۹۹ نخواهد بود. البته شاخص گروه سیمان در بورس نیز روند صعودی دارد و به صورت کلی، انتظار رشد کلیه سهام سیمانی را در سال جهش تولید با دلار ۲۰ هزار تومانی، انتظار داریم. اگر قصد خرید و فروش سیتا پس از عرضه اولیه دارید، حتما صورت های مالی و گزارش سود و زیان و افزایش سرمایه و تقسیم سود را در کدال مشاهده کنید.

همانطور که همواره در سلسله گفتارهای بررسی عرضه اولیه های سال ۹۹ در سایت روزیاتو خدمت عزیزان عرض کردیم و اینجا نیز دوباره تاکید میکنیم، با توجه به روند صعودی بورس ایران در سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰ شمسی، در کلیه عرضه اولیه ها مشارکت کرده و برای کلیه اعضا خانواده، کد بورس و کد معاملات آنلاین بگیرید.

مثل عرضه اولیه سیتا در سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ شمسی زیاد خواهیم داشت. لذا برای مشارکت در عرضه اولیه ها، نقدینگی لازم در اکانت شما موجود باشد تا نیاز به سیو سود و فروش سهام خوب خود به منظور شرکت در عرضه اولیه ها نشوید. سیتا نیز مثل شستا، محکوم به صعود است. هلدینگ سیتا شرکت های دیگری هم به بورس خواهد آورد.

ضمنا در کلیه عرضه اولیه ها، سهامداری کرده و اصلا با شناسایی سود ۲۰ تا ۵۰ درصدی از سهم خارج نشوید. لذا تا یک سال آینده در کلیه عرضه اولیه های سال ۹۹، سهامداری کنید. در سال ۱۳۹۸، ۲۳ عرضه اولیه داشتیم که نقدینگی لازم برای مشارکت در این ۲۳ عرضه اولیه، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود.

اما افرادی که تا ۲۰ خرداد ۹۹ در عرضه اولیه های ۲۳ گانه، سهامداری کردند، ۲۵ میلیون تومان سود خالص نصیب آن ها شد. این قضیه برای عرضه اولیه های سال ۹۹ نیز تکرار خواهد شد.

احتمالا تا پایان سال، هر ۴شنبه شاهد یک عرضه اولیه باشیم. شرکت های نیروگاهی، شرکت های زیر مجموعه شستا، شرکت های زیر مجموعه دفتر رهبری و بنیاد مستضعفان در کنار عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس در دستور کار سازمان بورس است.

بورس ایران طبق فاند، محکوم به صعود است و احتمالا شاخص کل بورس ایران در سال ۱۴۰۱ شمسی، بالای ۸ میلیون واحد تثبیت خواهد شد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث