کد خبر : 4082
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 12 تیر 1399 - 17:26
-

یادداشت اختصاصی؛

آینده دلار؛ تثبیت بالا یا پایین ۲۰ هزار تومان ؟

آینده دلار؛ تثبیت بالا یا پایین ۲۰ هزار تومان ؟
دلار در سال ۹۹ مثل سال ۹۷، روند افزایشی شتابان داشته است. البته در سال ۱۳۹۷، هر دلار آمریکا از زیر ۴۰۰۰ تومان به سقف تاریخی ۱۹ هزار تومان رسید که از مهر ۹۷ کاهشی شد و حتی به زیر ۱۰ هزار تومان هم رسید.؛

علی زمانی/سیبنا

آینده قیمت دلار در ایران یکی از سوالات مهم هموطنان است. مثل آینده بورس، مثل آینده طلا، مثل آینده مسکن و کلا مثل آینده اوضاع سیاسی و اقتصادی ایران. ما در ۴۲ سال اخیر مرتب با نگرانی به آینده نگاه کردیم. دلار ۷ تومانی بهمن ۵۷ حدود ۳۰۰۰ برابر شده است و آگارتمان ۲۵ متری و خرید پراید (خودرو قاتل)، آرزوی دست نیافتنی بسیاری از هموطنان شده است.

دلار در سال ۹۹ مثل سال ۹۷، روند افزایشی شتابان داشته است. البته در سال ۱۳۹۷، هر دلار آمریکا از زیر ۴۰۰۰ تومان به سقف تاریخی ۱۹ هزار تومان رسید که از مهر ۹۷ کاهشی شد و حتی به زیر ۱۰ هزار تومان هم رسید.

اما با وجود سیاست های ارزی بانک مرکزی ، ثبات ارزی خیلی تداوم نیافت و در بهار ۹۹ شاهد ورود دلار آمریکا به کانال ۲۰ هزار تومانی و شکست سقف قبلی هستیم. در تابلو صرافی ها، امروز هر دلار آمریکا حوالی ۱۹۰۰۰ تومان قیمت خورده است. اما در فردوسی و سبزه میدان، واقعیت چیز دیگری است. بانک مرکزی بارها گفته بود که دلار، روند افزایشی ندارد و تحت کنترل است.

زمانی که دلار حوالی ۱۱۰۰۰ تومان بود. اما اکنون با بیش از ۹۰ درصد رشد مواجه شده و به نظر می رسد با تداوم روند تحریم های بین المللی و بازنگشتن ارزخ حاصل از صادرات و وضعیت کرونایی اقتصاد ایران و جهان، دلار، دلایل بنیادی خوبی برای تداوم افزایش قیمت در نیمه دوم سال جهش تولید داشته باشد.

تکنیکال دلار آمریکا از ۲ سال پیش، ۵۰ هزار تومان را نشان می داد و اکنون حدود ۴۰ درصد مسیر را طی کرده است. اینکه دلار افزایشی است یا کاهشی، مشخص نیست اما در یک مساله،‌توفیری ایجاد نمیکند که گزینه خوبی برای سرمایه گذاری بلند مدت نیست. دلار از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۹، حدود ۱۹۰۰ درصد رشد داشته که در این مدت، سکه و طلا و مسکن، رشدی بیش تر از دلار را تجربه کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث