کد خبر : 6825
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 15 مهر 1400 - 16:51
-

گزارش اختصاصی؛

 رکورد ۳ میلیون نفری احراز هویت آنلاین در دوره کرونا

 رکورد ۳ میلیون نفری احراز هویت آنلاین در دوره کرونا
طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته تکنولوژی و به طور خاص رشد فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی باعث شده است که نسل جدیدی از ابزارها، تکنولوژی‌ها، کسب‌وکارها و کانال‌ها روی کار بیایند و همان کارهایی که درگذشته در خدمات مالی انجام می‌شد به شیوه‌ای دیگر به جلو برود که منتج به آسان‌تر، سریع‌تر، ارزان‌تر و به‌طورکلی بهینه‌تر این خدمات شد.؛
 سیب پرسرئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: کرونا در حوزه فین‌تک مانند یک کاتالیزور عمل‌کرد. برای نمونه احراز هویت اکنون به‌صورت آنلاین شده است و این حالی است که پیش از کرونا کسی اجازه نداشت به سمت این مدل فعالیت‌ها برود. کرونا این اجازه را داد که تمام فناوری‌ها در حوزه فین‌تک جذاب‌تر شود.

 

رضا قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا (کرونومی) اظهار کرد: فین‌تک به معنی کاربرد نوآورانه فناوری در خدمات مالی است.خدمات مالی نیز به معنای خدمات بانک و پرداخت، بورس و سرمایه‌گذاری، بیمه و مدیریت ریسک است.

وی تصریح کرد: طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته تکنولوژی و به طور خاص رشد فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی باعث شده است که نسل جدیدی از ابزارها، تکنولوژی‌ها، کسب‌وکارها و کانال‌ها روی کار بیایند و همان کارهایی که درگذشته در خدمات مالی انجام می‌شد به شیوه‌ای دیگر به جلو برود که منتج به آسان‌تر، سریع‌تر، ارزان‌تر و به‌طورکلی بهینه‌تر این خدمات شد.

قربانی اضافه کرد: فین‌تک در کشور ما به‌شدت پشت درهای رگولاتوری مانده است و نمی‌تواند پیشرفت همه جانبه داشته باشد. در حال حاضر شرکت‌های پرداختی را داریم که به‌اندازه شرکت‌های پرداخت تحت‌نظر شاپرک رشد داشته‌اند اما نمی‌توانند مثل آن‌ها دسترسی مناسبی داشته باشند و کار کنند و گاهی در برخی پیچ‌وخم‌های اخذ مجوز و تنظیم‌گری گیر می‌کنند.

وی همچنین تصریح کرد: در سال گذشته تبلیغات سنگینی علیه شرکت‌هایی که در حوزه فناوری بورس و خدمات مرتبط فعالیت می‌کردند، وجود داشت و این‌گونه تبلیغات طی سال‌های قبل درباره خدمات آنلاین هم وجود داشت و تا پیش از کرونا بحث تأیید هویت و احراز هویت به‌صورت دیجیتال قابل انجام نبود.

کرونا باعث تسریع فعالیت در فین‌تک‌ها شد

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خاطرنشان کرد: کرونا در حوزه فین‌تک مانند یک کاتالیزور عمل‌کرد و برای نمونه همین احراز هویت که اکنون به‌صورت آنلاین است تا پیش از کرونا کسی اجازه نداشت به سمت این مدل فعالیت‌ها برود و کرونا این اجازه را داد که تمام فناوری‌ها در حوزه فین‌تک جذاب‌تر شود.

قربانی اضافه کرد: در دوره کرونا ارزهای دیجیتال هم جذابیت زیادی برای مردم پیدا کردند و مسائل رگولاتوری آن نیز اهمیت پیدا کرد و در واقع کرونا بر خلاف صنایع دیگر برای حوزه فین‌تک نقش تسریع بخش را داشت و یک سری از چالش‌های حوزه فناوری و عقب‌ماندگی آن را جبران کرد.

احراز هویت آنلاین ۳ میلیون نفری

وی همچنین گفت: بر اساس آخرین آمار حدود ۳ میلیون نفر از مردم در دوران شیوع کرونا از خدمات احراز هویت آنلاین استفاده کردند و دیگر داخل صف نرفتند.

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که تکنولوژی و به طور خاص تکنولوژی در فضای مالی به ما کمک کند.

قربانی افزود: فین‌تک‌ها مدل‌های درآمدی متنوعی دارند و اساسی‌ترین نوع درآمدی آن‌ها کارمزد است و به‌عنوان‌مثال صادرکنندگان بیمه‌نامه با اخذ کارمزد این کار را انجام می‌دهند و با استفاده از تکنولوژی و ابزار دیجیتال و کاهش دادن هزینه‌ها، انجام امور برای مشتریان خود را هم تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

۲۰ هزار نفر در فین‌تک‌ها فعالیت دارند

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد افرادی که در حوزه خدمات و فناوری‌های آنلاین به طور مستقیم فعالیت می‌کنند حدود ۲۰ هزار نفر است و در حال حاضر در حوزه فین‌تک در ابتدای راه قرار دارد و جای رشد و پیشرفت بسیاری دارد.

وی یادآور شد: فین‌تک‌ها در فضاهای تأمین مالی به‌نوعی مثل بانک‌ها متنوع عمل می‌کنند و براین‌اساس پاسخگوی نیاز مراجعان و مشتریان آنلاین خود هستند.

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اضافه کرد: ۳ حوزه ارزهای دیجیتال (به‌خاطر جذابیت و رشدی که طی سال‌های قبل داشته‌اند)، بورس و حوزه سرمایه‌گذاری (با هجومی که سال گذشته برای بورس به وجود آمد اشتباه گرفته نشود) و در نهایت حوزه پرداخت‌های آنلاین، مثل سایر کشورها از رشد خوبی در دوران کرونا برخوردار شدند و در واقع این نوع پرداخت، روی دیگر سکه رشد تجارت الکترونیکی در دوران کرونا محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: فین‌تک‌ها در پاندمی کرونا در مقوله‌های پرداخت و حوزه بانکی و سرمایه‌گذاری آنلاین رشد خوبی وجود داشته است.

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: رشد خرده‌فروشی کسب‌وکارهای آنلاین رشد خوبی بوده است و ما از دنیا عقب نیستیم اما خدمات آنلاین و به روزی که در بسیاری از کشورهای دنیا ارائه می‌شود، در ایران با آن رگولاتوری پیشرفته دنیا وجود ندارد.

قربانی گفت: در زمان جلو رفتن رگولاتورها ما همچنان با مشکل مواجهیم و ترس رگولاتور باعث می‌شود از حرکت به سمت جلو منصرف شوند یا با هول و ترس به فعالیت خود به‌ویژه در حوزه ارزهای دیجیتال ادامه می‌دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث