کد خبر : 7732
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 آذر 1400 - 10:34
-

تک نگاری ۲ محله باغ معین اهواز/بخش نخست؛

باغ معین ، بدهکاران عشق

باغ معین ، بدهکاران عشق
محله باغ معین در کنار محله امانیه از محلات قدیمی اهواز با خانه هایی با حداقل متراژ ۵۰۰ متر به بالا است، این محله در قدیم محل زندگی تجار ثروتمند و اعیان نشین اهواز بوده است.؛

سیبنا، ندا عزیزیه: این محله نام خود را از معین التجار بوشهری مالک بنای مشهور معین التجار گرفته شده است، به دلیل وجود خانه های متراژ بالایی باغ معین این محله در شکل جدیدش محل استقرار بانک ها و اداره جات دولتی شده است ، به طوریکه در طول روز این محله را به پارکینگ ماشین ها تبدیل کرده است.

خیابان اصلی باغ معین نظام وفا نام دارد و کوچه های بن بست بسیاری را در خود جا داده است بعد از خیابان رستگاری که عموما کسب و کارهایی چون آرایشگاه مردانه و سوپرمارکت و کافی نت آنجا شکل گرفته اند خیابان عطاری به موازات نظام وفا آغاز می شود که آنجا هم دارای کوچه های بن بست‌ است. برخی کوچه های بن بست به سمت بلوار ساحلی برداشته شده است و ساختمان های بلندی در آنجا ساخته شده اند .
آسفالت این محله  بر خلاف عامری یکدست تر است و درختان تنومند قدیمی در گوشه کنار خیابان ها دیده می شود. ایمان دهدشتی توضیح می دهد ادارات جدیدی که در محله مستقر شده اند بسیاری از درختان روبه روی ساختمان و سردر خود را قطع کرده اند. از حیاط خانه های ویلایی باقیمانده درخت سه پستان، انجیرمعابد، توت و گاها نخل به چشم می خورد. همچنین این محله به دلیل تعدد درختان گل کاغذی مورد توجه عکاسان خیابانی است، به نظر می رسد همسایگی در این محله از بین رفته است و با اینکه رفت و آمد ماشین کم است و برخی کوچه های بن بست حاشیه امن و مناسبی  برای بازی دارند با اینحال  اثری از بچه ها در محله نیست ، کرکره ها بالا می روند اتومبیلی وارد یا خارج می شود و کرکره ها پایین می روند ،راهنمای ما می گوید اینجا بیشتر ساکنین قدیمی هستند و بچه ندارند با اینحال وقتی درب کرکره ای برای ورود یک ماشین به سمت بالا رفت، هیاهو و خوشحالی پسرکی از بازگشت پدرش در حیاط خانه شنیده شد.


چیزی که در این محل جلب توجه می کند شکل درب و پنجره هاست ، پنجره ها از فرمت معمول مربع با حفاظ های عمودی پیروی نمی کند. برخی از آنها اشکال لوزی دارند و حفاظ یا طرح های گل و برگ است یا خطوط درهم فلزی، به طور مشخص هزینه ی زیادی صرف درب و پنجره ها شده است یا در مقطعی از زمان جوشکاران ماهری وظیفه ساخت این درب و پنجره ها را بر عهده گرفته اند. چیزی که بسیار برایم لذت بخش است اینست بالای در و پنجره های خانه های ویلایی و قدیمی یک طاق ساخته شده است و یا برخی درب های خروجی در درون یک فرورفتگی قرار گرفته اند که واسطه امنی میان خانه و خیابان هستند. وقتی برای عکاسی به زیر یکی از این طاق ها رفتم ، مردی در خانه را باز کرد تا ببیند بیرون چه خبر است ، به او توضیح دادیم فقط می خواهیم زیر طاق پنجره ی خانه اش عکس بگیریم چون زیباست ، اون هم پاسخ داد: خواهش می کنم راحت باشید چون محله جدیدا خیلی ناامن شده ، فقط خواستم ببینم چه خبر است. کف خانه ها از سطح زمین بالاتر است و چند پله درب ورودی را به خیابان یا کوچه وصل می کند که نشان می دهد  در قدیم در طراحی و ساخت خانه ها به مسئله آب گرفتگی توجه داشته اند و برای آن تدابیری اندیشیده اند. در اغلب خانه کتیبه از یک آیه قرآن  به چشم میخورد. مغازه ها و دیگر کسب و کارهای در امتداد خیابانهای کشیده به سمت بیست و چهار متری متمرکز شده اند دو سوپر مارکت در تقاطع رستگاری و نظام وفا و دو سوپرمارکت در نزدیکی بیمارستان امام تنها سوپرمارکت های این محله هستند که شکل ظاهری آن ها در قیاس با محله های مرفه نشین دیگر، تناسبی با این محله ندارد.
در محله اثری از کسب و کار هایی چون ارایشگاه زنانه و خیاطی نیست، ساختمان قدیم دانشکده خبر و همچنین کلیسای کوچکی به نام شبان نیکو در خیابان رستگاری نیز وجود دارد. این کلیسا متعلق به فرقه پرتستان مسیحی بوده و در حال حاضر تعطیل است.

 

سینما ساحل

اولین بنای شناخته شده باغ معین که در ابتدای محله وجود دارد بنای سینما ساحل اهواز است ، این سینما با نام قدیمی سینما صحرا اولین سینمای ساخته شده در اهواز است.  این سینما در بعد انقلاب محل پخش فیلم های کودک و نوجوان بود ، بسیاری از اهوازی ها شهر موش ها را در این سینما به تماشا نشستند ، اولین خاطره من دیدن فیلمی به نام نسخه اسرار آمیز در این سینما بود که داستان پسرکی بود که موهایش رشد عجیبی داشت و برایش مشکلات زیادی ایجاد کرده بود. این فیلم متعلق به زمانی است که هنوز سینماها فیلم های خارجی را پخش می کردند. در دوران دبیرستان (دهه هفتاد) این بنا مخروبه و محل زباله شد ، بعد ها سینمای جدیدی ساخته شد و در حال حاضر مالکیت آن با بنیاد مستضعفان است و گفتگوهایی وجود دارد که زیر نظر حوزه هنری برود. با نیما باغبانی مدیر این سینما گفتگو کردم و از ارتباط سینما با اهالی محله پرسیدم و او پاسخ داد هیچ ارتباطی وجود ندارد شاید کمتر از ده درصد از مخاطبین از اهالی محله باشند.
 
کنسولگری انگلستان
بنای کنسولگری انگلستان که امروز به باغ رستوران و هتل باغ معین تبدیل شده است فضای وسیعی را در برمی گیرد . این بنا متعلق به دانشگاه چمران و باشگاه اساتید این دانشگاه بوده است و در حال حاضر به بخش خصوصی سپرده شده است. از آقای دکتر افقه در مورد خاطراتش در ارتباط با این مجموعه می پرسم : این بنا قبل از انقلاب باشگاه اساتید دانشگاه چمران بود ، اساتید دور هم جمع می شدند و فضای بسیار خوبی بود، بعد از انقلاب انجمن اسلامی دانشجویان در آنجا مستقر بود… این مکان در طی جنگ بمباران شد. یک استخر هم داشت که قبل از انقلاب مختلط بود ، این استخر هنوز وجود دارد اما خالی است. درختان گل کاغذی که از دیوارهای این بنا بیرون سایه انداخته اند بک گراند بسیاری از عکس های سلفی و پرتره در فضای مجازی اهوازی هاست .

 

محل نگهداری اسرای مهم عراقی

در کوچه موسوی یک بنای قدیمی با سه ستاره سبز رنگ بر روی دیوار  و یک نخل وا رفته از حیاط آن سر به آسمان کشیده است ، به چشم می خورد،  ایمان دهدشتی توضیح می دهد این مکان محل نگهداری اسرای مهم عراقی بوده است و سال گذشته که درب آن باز بوده و موفق شده است که درون آن سرک بکشد.  او در آنجا اتاقک هایی را دیده که مساحت آن فقط اندازه ایستادن یک نفر است. همچنین یک سالن  شبیه سالن پخش فیلم که دیوارهای ان با ذغال خاطره نویسی شده بود را مشاهده کرده است که معتادی در آن پاتوق کرده بود و ادعا می کرده، اتاقِ زیر سالن مملو از فیلم های قدیمی است و اگر کسی به او پول بدهد برای آنها فیلم می آورد.
 
دانشسرای پسران و دختران اهواز
دانشسرای پسران و دختران اهواز اولین دانشسرای تربیت معلم در اهواز بوده است و بسیاری از معلمان سرشناس و قدیمی اهواز در این دانشسرا درس خوانده اند ، این بنا در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است و متاسفانه سالهاست به حال خود رها شده است.
در نزدیکی دانشسرای پسران اهواز انجمن ایران و امریکا وجود داشت که آقای دکتر افقه استاد برجسته اقتصاد دانشگاه چمران تعریف می کند در دوران نوجوانی آنجا کلاس زبان می رفته است و یک سیاه پوست معلم او بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث