کد خبر : 7777
تاریخ انتشار : جمعه 19 آذر 1400 - 18:59
-

گزارش اختصاصی؛

نگرانی مشترک دولت و خانواده‌ها درباره دانش آموزان/ آیا اومیکرون مدارس را دوباره تعطیل می‌کند؟

نگرانی مشترک دولت و خانواده‌ها درباره دانش آموزان/ آیا اومیکرون مدارس را دوباره تعطیل می‌کند؟
وضعیت نابسامان یا وضعیت جدیدی در حوزه مدارس نداشتیم. این موارد لزوما مربوط به بازگشایی مدارس است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم تاکنون درباره این قضیه اظهار نظر نکرده است. به هر حال نمی توانیم اکنون به این آمار استناد کنیم و باید توسط همکاران ما در وزارت بهداشت درباره آن اظهار نظر شود.؛

سیبنا- ابتلای برخی از دانش آوزان به کرونا در مدارس قم، بیرجند و … همزمان با گسترش سویه جدید اومیکرون که کودکان را بیشتر درگیر می‌کند، خانواده ها را نگران کرده است. دیروز وزیر بهداشت نیز گفته نگران افزایش کرونا در مدارس است.

 

 در روزهای اخیر مرتب خبرهایی از ابتلای دانش آموزان به کرونا در مدارس منتشر شده است. خبرهایی که البته عمدتا نادرست است اما دامنه نگرانی‌ها از بازگشایی مدارس را گسترده کرده است. اگرچع مدارس در هفته تنها دو روز باز هستند اما خانواده‌ها به واسطه نظارت کمتر بر روی رفتارهای کودکان در مدارس و نا آشنایی آنان با شیوه درست رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همچنان نگران سلامت آنان و خود هستند.

روز گذشته احمد وحیدی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود: وضعیت نابسامان یا وضعیت جدیدی در حوزه مدارس نداشتیم. این موارد لزوما مربوط به بازگشایی مدارس است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم تاکنون درباره این قضیه اظهار نظر نکرده است. به هر حال نمی توانیم اکنون به این آمار استناد کنیم و باید توسط همکاران ما در وزارت بهداشت درباره آن اظهار نظر شود.

اما پس از سخنان وزیر کشور، امروز نیز خبری از بهرام عین اللهی وزیر بهداشت منتشر شده گفته: نگران بازگشایی مدارس هستیم زمانی که تجمع ایجاد می‌شود شیوع بیماری کرونا بیشتر می‌گردد به همین علت دانش آموزانی که واکسن نزدند می‌توانند به صورت غیر حضوری از کلاس‌ها استفاده کنند. اضافه کرد: اگر دانش آموزی واکسن نزده باشد، احتمال دارد به بیماری کرونا آلوده شود و می‌تواند این بیماری را به بقیه دانش آموزان منتقل کند. راه حل دیگر این است که دانش آموزانی که واکسن نزدند تست پی سی آر منفی ارائه کنند.

وزیر بهداشت افزود: در این زمینه از نظرات وزارت آموزش و پرورش هم استفاده می‌کنیم اما در نهایت تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. وزارت بهداشت، نه فقط مدارس بلکه نگران هر نوع تجمعی است.

 

موج نگرانی‌ها

این اظهار نظرها در حالی انجام شده که طبق دستور رییس جمهور واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال، تا نهایی شدن کامل تحقیقات و ایجاد اطمینان کامل از ایمن بودن واکسیناسیون برای کودکان، متوقف شده است. با توجه به این که دانش آموزان دبستانی زیر ۱۲ سال هستند و امکان واکسیناسیون ندارند، از این رو بازگشایی کامل مدارس دست کم برای دبستانی‌ها فعلا در دستور کار قرار ندارد.

این در حالی است که بازگشایی دو روزه در هفته نیز با موجی از نگرانی‌ها روبروست.انتشار گسترده خبرهای نادرست در فضای مجازی درباره ابتلای گسترده دانش آموزان به کرونا بازتاب‌های بسیاری داشته است. البته بخش بزرگی از این اخبار از سوی مسئولان تکذیب شد و تا حد قابل توجهی از بار نگران‌های مردم کاست. با این حال به نظر می‌رسد که خانواده‌ها همچنان نگران هستند.

اگرچه در سال گذشته و با تعطیلی مدارس، سطح کیفی آموزش به ویژه در پایه‌های ابتدایی به شدت کاهش پیدا کرد با این حال هنوز مخالفانی وجود دارند که آموزش نصفه و نیمه مجازی را بر خطرات احتمالی باز بودن مدارس ترجیح می‌دهند.

از ابتدای آذرماه دانش آموزان تنها دو روز به مدرسه می‌روند. علت این کار، کاهش تعداد دانش آموزان هر کلاس با هدف ایجاد بیشترین فاصله ممکن میان میزهای آنان در سر کلاس است. بنابراین هر گروه از دانش آموزان هر پایه تحصیلی دو روز به مدرسه می‌روند.

 

آیا مدارس تعطیل می‌شود؟

مدارس ابتدایی به واسطه عدم آگاهی و آشنایی کودکان با شیوه رعایت فاصله و پروتکل‌ها، بیش از هر مقطع دیگری در معرض دادو ستد کروناست. این در حالی است که گویا سویه اومیکرون کرونا که از آفریقا سرباز کرده است، بیش از سویه‌های قبلی برای کودکان آسیب‌زاست. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت دیروز در تازه‌ترین گزارش خود خواستار محافظت بیشتر از کودکان شد و تاکید کرد که کودکان بیشتر از دیگر گروه‌های سنی در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفته‌اند.

دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت در این راستا از افزایش تست‌های کرونا در مدارس و توجه ویژه به واکسیناسیون دانش‌آموزان به عنوان دو راه‌کار موثر برای جلوگیری از تعطیلی بیشتر کلاس‌ها و بازگشت مجدد رویه آموزش از دور، نام برده است.

هانس کلوگ، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا روز سه‌شنبه در جریان یک کفرانس خبری مجازی ضمن اعلام مطلب یاد شده تصریح کرد: «استفاده از ماسک و وجود تهویه مناسب به همراه آزمایش‌های منظم باید در همه مدارس ابتدایی مد نظر قرار گیرد و برای واکسیناسیون کودکان نیز بهتر است در سطح ملی تصمیم‌گیری شود تا بتوان ایمنی مدارس را تقویت کرد.»

البته هنوز در کشورهای جهان دستور العمل مشخص و معینی برای مدیریت مدارس و آموزشگاه‌های کودکان وجود ندارد با این حال در صورت گسترش اومیکرون و ابتلاپذیری کودکان، به نظر می‌رسد که نخستین تصمیم ملی در کشورها، تعطیل کردن دوباره مدارس باشد. با این وجود همچنان که گفته شد فعلا شرایط نرمال و دور از خطر است و کشورهای اروپایی که موج‌هایی از ابتلا به اومیکرون را در این روزها داشته‌اند، عمدتا به هشدارهای رسمی در این باره اکتفا کرده‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث