کد خبر : 7957
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 دی 1400 - 10:11
-

رئیس ایکوم ایران؛

ساخت فیلمهای تاریخی در موزه ها اکیدا ممنوع است

ساخت فیلمهای تاریخی در موزه ها اکیدا ممنوع است
رئیس ایکوم ایران ساخت فیلمها و مجموعه های تلویزیونی تاریخی را با توجه به پیشرفت های تکنولوژی و همینطور آسیب های مستقیم و غیرمستقیم فیلمبرداری در موزه ها و اماکن تاریخی ممنوع و غیرضروری دانست.؛

سیبنا، مرجان حاجی رحیمی : سید احمد محیط طباطبایی با بیان این مطلب گفت: فیلمبرداری و عکاسی در بناها و ابنیه تاریخی و موزه ها به چند دسته تقسیم می شود که هریک شرایط خاص خودش را دارد چرا که به هرحال در بازدید از موزه اخلال ایجاد می کند و عکاسی و فیلمبرداری باید به گونه ای باشد که مانع بازدید نشود.

او در ادامه اضافه کرد: عکاسی و فیلمبرداری به قصد تهیه خبر و گزارش چون در راستای اطلاعرسانی جامعه است و مدت زمان آن کوتاه است، مانعی ندارد. همینطور فیلمهای معرفی و مستند هم شبیه تولیدات خبری است چرا که هدف از ساخت آنها نیز افزایش شناخت عمومی و برقراری ارتباط بین جامعه و سایت های تاریخی و موزه هاست با این شرط که اخلال در وضعیت بازدید به وجود نیاورند مگر اینکه بازدید از موزه ها نیز جزو سناریو و هویت و شخصیت برنامه آنها باشد.

او درباره ساخت فیلمهای تبلیغاتی در موزه ها و اماکن تاریخی نیز توضیح داد: ساخت فیلمهای تبلیغاتی که هم شان آثار تاریخی نباشند نیز ممنوع است.برای نمونه تبلیغ چیپس در فضای تخت جمشید یا تبلیغ سیگار در موزه ممنوع است و باید شان و جایگاه میراث فرهنگی حفظ شود.

محیط طباطبایی در ادامه به ساخت فیلمها و مجموعه های تلویزیونی داستانی اشاره کرد و گفت: اینگونه فیلمها و سریالها مطلقا نباید در موزه ها و اماکن تاریخی فیلمبرداری شود چرا که آسیبزا هستند و جریان بازدید را مختل و متوقف می کنند، در واقع موزه برای معرفی و بازدید عموم ساخته شده و نه برای فیلمبرداری و این کار موزه را از عملکرد اصلی خود دور می کند و باید سازندگان فیلمهای تاریخی هزینه ای را برای ساخت دکور و یا استفاده از پرده کروماکی در نظر بگیرند.مانند همان کاری که زنده یاد علی حاتمی برای ساخت سریال هزاردستان انجام داد و شهرک سینمایی را ساخت یا در سالهای قبل از انقلاب برای ساخت فیلمی ارگی شبیه ارگ بم ساختند و از ارگ تاریخی بم برای فیلمبرداری استفاده نکردند.

رئیس ایکوم ایران یادآور شد که پیشرفت تکنولوژی این اجازه را به فیلمسازان می دهد که بتوانند هر فضایی را بازسازی کنند و این اتفاق برای جلوگیری از تخریب بناها و موزه های تاریخی اتفاق خوبی است.

محیط طباطبایی به روشن کردن آتش در شومینه خانه وثوق الدوله (ساختمان ایکوموس ایران) اشاره کرد که سالها پیش توسط یک گروه فیلمبرداری انجام شد و نزدیک بود این ساختمان قاجاری را از بین ببرد.

در سال ۱۳۸۵ گروه فیلمبرداری تهمیه میلانی که موفق به گرفتن مجوز ساخت فیلم در تخت جمشید شده اند، با ریختن لکه‌های سیاه رنگی که به منظور ایجاد فضاهای افکتیو و تولید دود استفاده می‌شده، به منظره کاخ تچر (کاخ اختصاصی داریوش) آسیب رساندند.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث