کد خبر : 3655
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آبان 1398 - 16:01
-

یادداشت اختصاصی؛

توسعه فناوری های نوین ارتباطاتی و اطلاعاتی در ایران همپای جهان

توسعه فناوری های نوین ارتباطاتی و اطلاعاتی در ایران همپای جهان
با توسعه فناوری های نوین ارتباطاتی و اطلاعاتی در ایران همپای جهان، دیری نپایید که شاهد ظهور و گسترش کسب و کارهای دانش بنیان و مبتنی بر فناوری هستیم.؛

محمد فواد رحمان سرشت /سیب پرس

توسعه روزافزون فناوری ها به همان میزان که کارها را برای مردم آسان تر کرد هم راستا، توقع و تقاضای جامعه را نیز نسبت به برآورده سازی خواسته های برگرفته از آنچه به عنوان تکنولوژی نوین لمس کرده است، افزایش داد.

اگر روزگاری مردم با درشکه جا به جا می شدند و با آمدن اتومبیل دریافتند که به راحتی می توان از نقطه ای به نقطه دیگر در مدت زمان کمتر و راحتی بیشتر جا به جا شد، با آمدن تاکسی های آنلاین نیز افراد توانستند بدون واسطه و وابستگی به یک شخص یا آژانس، با انتخاب مسیرهای دلخواه با هزینه و انرژی کمتر به مقصد خود برسند.

این مساله رقابت ها را نیز افزایش داد و از سویی موجب شد تا متولیان امر توسعه، به زیرساخت های لازم توجه کرده و معماری لازم را در نظر بگیرند.

در این راستا به تعریف جدیدی از شرکت ها با عنوان دانش بنیان، شرکت های نوپا یا استارتآپ و در کنار آن سرمایه گذاران و شتاب دهنده ها و بسیاری تعاریف همراستا با کارآفرینی و اقتصاد دیجیتالی رسیده ایم.

اقتصادی که با رشد قابل توجه ارائه خدمات به واسطه فعالیت نخبگان جذب شده از سوی بخش خصوصی، توسعه پایدار کشور را در پی دارد.

همانطور که می دانیم طبق تعریف عمومی، شرکت نوپا یا استارتاپ به کسب‌وکاری گفته می‌شود که معمولاً به تازگی و در نتیجهٔ کارآفرینی ایجاد شده‌ است، رشد سریعی دارد و در راستای تولید راه حلی نوآورانه و دوام‌پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته ‌است.

این شرکت‌ها معمولاً مبتنی بر ایده‌های ریسک‌پذیر هستند و اغلب به آنهایی گفته می‌شود که در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر تعداد زیادی استارتآپ در ایران شکل گرفته است، نخبگان فراوانی توانسته اند به این شرکت ها جذب شوند و ایده های بسیار زیادی به مرحله عمل و تجاری سازی رسیده است. کارآفرینی توسعه یافته و افزایش کارکرد کسب و کارهای نوین به خوبی از عهده بسیاری از نیازهای مردم برآمده است.

همگام با رشد کسب و کارهای نوپا و ارائه خدمات به مردم، دولت نیز با توسعه زیرساخت های لازم و رفع برخی موانع و باز کردن افق های پیش روی موفقیت آن ها، زمینه را برای رشد استارتآپی ایران فراهم ساخته است.

البته فارغ از اینکه برخی ها با سوء استفاده از موضوع استارآپ برای دریافت تسهیلات این حوزه خود را در این قالب معرفی می کنند و بسیاری چالش ها از جمله حقوقی و مقرراتی نیز بر سر راه تجاری سازی برای استارتآپ های واقعی در ایران وجود دارد اما به سمتی می رویم که حتی در سطح بین المللی حرف هایی برای گفتن داشته باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث