کد خبر : 3769
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 فروردین 1399 - 14:40
-

یادداشت اختصاصی؛

دنیای پرهیاهو دیجیتال

دنیای پرهیاهو دیجیتال
رسانه ها با تحولاتي كه در جنبه هاي مختلف از بعد فن آوري تجهيزاتي و حجم و روش داشته اند بدون در نظر گرفتن مرزهاي جغرافيايي عقيدتي و فرهنگي امكان حضور را در همه نقاط جغرافيايي پيدا كرده اند. وب با ایجاد جنبشی جدید سعی کرد دنیا را از روی کاغذهای مکتوب به کاغذهای دیجیتالی بکشاند.؛

الهه اسداللهی/ سیب پرس 
رسانه ها با تحولاتی که در جنبه های مختلف از بعد فن آوری تجهیزاتی و حجم و روش داشته اند بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی عقیدتی و فرهنگی امکان حضور را در همه نقاط جغرافیایی پیدا کرده اند. وب با ایجاد جنبشی جدید سعی کرد دنیا را از روی کاغذهای مکتوب به کاغذهای دیجیتالی بکشاند.

در این فضا افراد و شرکت ها تلاش می کنند محتوای کاغذی خود را به محتوای دیجیتالی تبدیل کنند. این فرآیند پرسرعت سبب شد کاربران امکان دسترسی به انبوهی از اطلاعات را داشته باشند و نتیجه آن میلیون ها صفحه حاوی اطلاعات مختلف بود که امروز در دسترس همگان قرار می گیرد و اهمیت آن به جایی رسیده است که برخی ها می گویند: «چیزی که در اینترنت نیست، وجود ندارد». با طی شدن این روند هم اکنون شاهد ظهور نسلی هستیم که به خواندن روزنامه‌های چاپی عادت ندارند و چندان با آنها آشنا نیستند.
جوانان  نیز صرفا با جهان آنلاین و دیجیتال سروکار دارند و اخبار را از روی صفحه کامپیوتر یا وسایل الکترونیک سیار دریافت می‌کنند. در همین حال روزهایی که طی آن یک غول رسانه‌ای می‌توانست کنترل علائق مردم در حوزه تفریح و سرگرمی را در دست بگیرد سپری شد و این روزها رقابت شدیدی بر سر کنترل اوقات فراغت مردم توسط کهکشانی از رسانه‌های دیجیتال در جریان است.
تلویزیون دیگر یک ابزار رسانه‌ای صرفا منفعل تلقی نمی‌شود و با تحولات فراوانی گام به عصر دیجیتال نهاده است. امروزه بینندگان می‌توانند کنترل بیشتری بر تلویزیون داشته باشند و محتویات مورد علاقه‌شان را خودشان انتخاب کنند.
در جهان مدرن امروز تلویزیون‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های کابلی و کانال‌های تعاملی بازی گزینه‌های متعددی را فرا روی بینندگان نهاده‌اند. تداوم این وضعیت موجب شده  تا نحوه تعامل مردم با تلویزیون از پایه عوض شود.
این بدان معناست که تهیه‌کنندگان تلویزیونی نباید صرفا دست به تولید یک برنامه برای پخش بزنند. آنها به جای این کار باید به این مسئله فکر کنند که چگونه محتویات تولید شده شان را برای کاربران تلویزیون‌های دیجیتال، تلفن‌های همراه و کاربران وب قابل استفاده کنند.
همزمان با تغییر و تحول شگرف در ابزارهای تفریحی رسانه‌ای همانطور که نمونه هایی از آن را برشمردیم، روش‌های جلب نظر مخاطب نیز پیچیده‌تر شده. مخصوصا که تلویزیون رقبای قدرتمند و تازه‌ای پیدا کرده است.
یکی از این رقبا سازمان‌های خبری سنتی مشهوری مانند BBC و CNN هستند که فناوری دیجیتال  آنها را  نیز وادار کرده تا شیوه اطلاع‌رسانی خودشان را تغییر دهند. شبکه‌های مشهور خبری در دنیایی فعالیت می‌کنند که خبر همه جای آن را فرا گرفته و مردم می‌توانند اطلاعات مورد نیازشان را از منابع بی‌شماری دریافت کنند.
این منابع طیفی گسترده- از روزنامه‌ها تا وبلاگ‌ها- را شامل می‌شوند. این روند تنها محدود به سازمان های  خبری  و ابزارهای تفریحی رسانه ای نیست افزایش کاربران خطوط اینترنت پر سرعت و گسترش و افزایش تنوع نرم‌افزارهای به اشتراک‌گذاری فایل موجب شده تا انواع فایل‌های موسیقی بدون در نظر گرفتن قانون کپی‌رایت در اینترنت پخش شود و این مسئله خسارات مالی فراوانی را به کمپانی‌های عرضه کننده CDهای حاوی موسیقی وارد کرده است.
در ابتدا شرکت‌های دست‌اندرکار موسیقی بشدت با گسترش بازار موسیقی آنلاین مخالفت می‌کردند. اما این روند سرانجام خود را به آنها تحمیل کرد و پس از چند سال فروشگاه‌های مجازی فروشنده موسیقی یکی پس از دیگری در اینترنت ایجاد شدند که به صورت قانونی امکان خرید قطعات موسیقی را برای کاربران مشتاق فراهم می‌آوردند.
امروزه انبوهی از قطعات موسیقی برای بارگذاری در اینترنت وجود دارد و درهای فروشگاه‌های مجازی همیشه روی علاقه‌مندان باز است.
تمامی این تغییرات رسانه ای موجب شده افرادی که رسانه خبری دارند و یا  فیلم، برنامه‌های تلویزیونی و موسیقی در دنیای پر هیاهوی دیجیتال تولید می‌کنند، درصدد یافتن راه‌های  نوینی برای جلب توجه مشتریان به تولیدات خود به طور خاص باشند تا  وضعیت نامشخص و رقابتی موجود را بهبود و  جایگاه سابق خود را حفظ کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث