یادداشت اختصاصی؛
ربات ها چهره بانکداری را تغییر میدهند
![ربات ها چهره بانکداری را تغییر میدهند ربات ها چهره بانکداری را تغییر میدهند](http://cibna.ir/wp-content/uploads/2020/07/asrebank-GSS.-2jpg-160x100.jpg)
- بانفناوری رباتها، بر پایه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، به عنوان یک تغییردهنده بازی، کارآیی عملیاتی منحصربفردی را برای صنعت خدمات مالی به ارمغان آورده است.
اتوماسیون فرآیندها با استفاده از رباتها میتواند منجر به صرفهجوییهای قابل ملاحظهای در زمان و هزینه شده، بهرهوری را افزایش داده و عملکرد مؤسسات مالی و بانکها را بهبود بخشد.
امروزه استفاده از رباتها در خدمات مالی سرعت بیشتری گرفته است، اما هنوز هم بیشتر بانکها در مراحل اولیه پذیرش این فناوریها قرار دارند.
بین مردم حرکت کنید، رباتها اینجا هستند! امروزه رباتها هوشمندتر، سریعترو ارزانتر شدهاند و استفاده از این رباتها در کاربردهای صنعتی مانند صنایع خودرو و الکترونیک، در سالهای اخیر بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. فناوری رباتی، از رباتهای صنعتی گرفته تا رباتهایی که از آنها در خودروهای بدون راننده استفاده میشود، بیش از پیش به صورت شناختی در آمده و امکان نسخهبرداری از مهارتها و هوش انسانی در این رباتها فراهم شده است.
در سالهای گذشته، سرمایهگذاری بر روی رباتها به سرعت افزایش پیدا کرده است. بر اساس گزارشات CB، مقدار سرمایهگذاری بر روی رباتها در سطح جهان تقربیاً دو برابر شده است.
رباتها مزایایی منحصر بفرد دارند. رباتها میتوانند در زمان و هزینهها صرفهجویی به عمل آورند، بهرهوری را بیشتر کنند، نتایجی برتر ارائه نمایند و همچنین میتوانند بدون آنکه خسته شوند و نیازی به استراحت داشته باشند، کارهای تکراری زیادی را انجام دهند. در صورتی که در رباتها از رایانش شناختی، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی هم استفاده شود، میتوان به آنها آموزش داد تا به صورت خودمختار و مستقل کار کنند. رباتها همچنین میتوانند یاد بگیرند که چگونه با ورودی اندک از سوی انسان و یا بدون نیاز به ورودی از سوی انسان، عملکرد و دقت را افزایش دهند. علاوه بر این، پردازش چندزبانی و قابلیت تشخیص صوت، این امکان را برای رباتها فراهم میآورد تا بتوانند با انسانها تعامل و ارتباط برقرار نموده و بدون هیچگونه عیب و نقصی، مکالماتی هوشمندانه با آنها انجام دهند.
به عنوان مثال، بانک توکیو-میتسوبیشی (MUFG) از Nao استفاده کرده است. Nao یک ربات با قدی برابر با ۵۸ سانتیمتر و ۵/۴ کیلوگرم وزن است که توسط الدباران رباتیکس -که یکی از شرکتهای فرانسوی و از زیرمجموعههای ارتباطات ژاپن و غول اینترنتی سافتبانک است- ساخته شده است. این ربات دارای یک دوربین و میکروفن است و دارای قابلیتهای تشخیص چهره و کنترل از راه دور هم هست. این ربات، قابلیت شناسایی ۱۹ زبان را داشته و در شعب مختلف، با مشتریان ارتباط برقرار نموده، تعامل کرده و به درخواستهای آنان پاسخ میدهد.
سافتبانک همچنین ربات پِپِر را ساخته است که گروه مالی میزوهو و NBD امارات از آن استفاده میکنند. در این ربات، یک تبلت برای ارتباطات وجود دارد که امکان برقراری ارتباطات با مشتریان را فراهم مینماید. این ربات، مشتریان خود را با بازیها و فایلهای چندرسانهای سرگرم مینماید و همزمان، اطلاعات پایهای برای محصولات را در اختیار ایشان قرار میدهد. تمامی بانکها بر آن هستند تا تحقیقاتی را انجام دهند که در توسعه قابلیتهای شناختی در این رباتها به آنها کمک کند و در نتیجه، این رباتها سودمندتر و کارآمدتر شوند.
در عین حال، چتباتها که در واقع، دستیاران مجازی مبتنی بر AI هستند و میتوانند به جای صحبتکردن، از طریق متن ارتباط برقرار نمایند هم با استقبال در بازار روبرو شدهاند. بانکهایی مانند بانک آمریکا و رویال بانک اسکاتلند، امیدوار هستند تا با استفاده از این چتباتها هزینههای خود را کاهش دهند و بنابراین برای استفاده از چتباتها برای پاسخگویی به درخواستهای مشتریان که مشابه با تعاملات انسانی است، برنامهریزی میکنند.
بدیهی است که نقش رباتها رو به افزایش است و انتظار میرود که سرعت بیشتری هم به خود بگیرد، اما RPA هنوز هم در مراحل اولیهی پذیرش در بخش خدمات مالی قرار دارد. در هر صورت، انتظار میرود که این فناوری پدید آمده و در چند سال آینده بیش از پیش مورد استفاده قرار گیرد. اما هنوز هم شکافهایی بین انسان و رباتها وجود دارد که تا زمان پیشرفتهای بعدی در آینده، همچنان وجود خواهند داشت. با توسعه و پیشرفت بهتر و بیشتر در زمینه اتوماسیون در بانکها، میتوان به مزایای واقعی حاصل از به کارگیری RPA دست پیدا نمود. پیش از به کارگیری و پیادهسازی RPA، ضروری است تا ابتدا فرآیندها بازمهندسی شوند تا فرآیندهایی که کارآیی لازم را ندارند، تغییر یابند.
با این وجود، بانکها نباید صرفاً بر روی راندمان هزینههای خود تمرکز داشته باشند. این مؤسسات باید بتوانند با تضمین قدرت خود در ارائهی دقت بالاتر، قابلیت اطمینان بیشتر و توانمندیهای بیشتر در زمینه ارائهی خدمات بهتر و همچنین افزایش توانمندیهای شناختی خود از طریق هوش مصنوعی (AI)، یادگیری عمیق و رباتیک، حضوری قدرتمندانه در صحنهی رقابت داشته باشند.
برچسب ها :اخبار مهم ، برگزیده های وب ، دانش و فن آوری
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰