کد خبر : 7274
تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 - 13:58
-

وضعیت مدیریت کرونا در آستانه اول آذر؛

خانواده‌ها نگران بازگشایی مدارس هستند

خانواده‌ها نگران بازگشایی مدارس هستند
اگرچه همچنان ورود به شهرهای قرمز و نارنجی و خروج از آنها ممنوع است، اما متاسفانه توجه عمومی به رعایت محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها رو به کاهش است. با این حال هوشمند شدن سیستم کنترل مسیرهای ممنوعه، نقص‌های اجرایی این محدودیت‌ها را رفع خواهد کرد و کنترل مسیرهای ورودی و خروجی شهرهای قرمز و نارنجی تشدید خواهد شد.؛

سیبنا– برخی خانواده‌های دانش‌آموزان از بازگشایی مدارس نگران هستند، مبتلا شدن دانش‌آموزان و انتقال بیماری به خانواده‌ها مهمترین نگرانی آنان است.

وضعیت کنترل بیماری در کشور تا حد قابل توجهی اطمینان‌بخش است. در واقع در یک سو شهرهای بزرگ قرار دارند که به رغم تردد و مراودات گسترده اجتماعی و اقتصادی، میزان ابتلا به کرونا در آن‌ها کاهش یافته و کنترل شده است، در سوی دیگر، شهرستان‌های قرمز با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزار نفر قرار دارند که تعداد آنها با شتاب کمی، در حال افزایش است.

بررسی‌ها نشان داده که تداوم وضعیت قرمز در شهرهای کوچکتر و افزایش مبتلایان به کرونا در این شهرها، به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های اجتماعی و همچنین تاخیر در مراجعه به مراکز واکسیناسیون یا عدم تزریق واکسن است.

هم‌اکنون تعداد شهرهای قرمز در کشور به ۳۳ رسیده که در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها یک زنگ خطر است.

اگرچه همچنان ورود به شهرهای قرمز و نارنجی و خروج از آنها ممنوع است، اما متاسفانه توجه عمومی به رعایت محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها رو به کاهش است. با این حال هوشمند شدن سیستم کنترل مسیرهای ممنوعه، نقص‌های اجرایی این محدودیت‌ها را رفع خواهد کرد و کنترل مسیرهای ورودی و خروجی شهرهای قرمز و نارنجی تشدید خواهد شد.

همچنین رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که از اول آذر ماه افرادی که واکسن نزده باشند یا تست منفی PCR نداشته باشند، نمی‌توانند به مسافرت بروند و در آینده نه چندان دور تنها افرادی که واکسینه شده باشند، اجازه سفر دارند.

 

نگرانی از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

در چنین شرایطی قرار است از اول آذرماه، فرایند بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی آغاز شود. البته نگرانی‌های بسیاری درباره بازگشایی مدارس وجود دارد. انتشار خبرهایی درباره ابتلای دانش‌آموزان شهرستان ملکشاهی در استان ایلام و تعطیلی مدارس با دستور قضایی، به نگرانی خانواده‌ها دامن زده است.

پیش از این نیز خبرهایی درباره اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا پس از بازگشایی مدارس در شهر نوسود، از توابع استان کرمانشاه شنیده شده بود.

احتمالا به خاطر پیشگیری از چنین اتفاق‌هایی است که ارائه کارت واکسیناسیون والدین برای ورود دانش‌آموزان به مدارس الزامی شده است.

بازگشایی‌ دانشگاه‌ها عموما نگرانی کمتری ایجاد کرده و تنها موضوع، تمهیداتی است که برای رعایت پروتکل‌ها در خوابگاه‌های دانشجویی باید اندیشیده شود.

بازدید وزیر بهداشت از وضعیت خوابگاه‌ها در یک ماه اخیر و برنامه‌ریزی مشترک وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش عالی درباره سلامت و ایمنی خوابگاه‌ها، تا حد قابل توجهی از حجم نگرانی‌ها کاسته است.

 

اهمیت بازگشایی‌ها 

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در طول ۲۰ ماه گذشته، آسیب‌های بسیاری در روند آموزش کشور ایجاد کرده است. اگرچه تلاش شد تا با بهره‌گیری از آموزش مجازی،این نقیصه جبران شود اما واقعیت آن است که که عدم دسترسی به ابزارهای لازم، عدم آشنایی کافی معلمان و دانش‌آموزان با شیوه‌های آنلاین تدریس، موکول شدن بخش قابل توجهی از فرایند آموزش به خانواده‌ها و … اثربخشی آموزش مجازی را بسیار کاهش داده است.

 

برخی کارشناسان معتقدند اثربخشی آموزش مجازی کمتر از ۵۰ درصد آموزش حضوری است. در واقع به این اعتبار، می‌توان گفت نهاد آموزش در کشور در ۲۰ ماه گذشته تنها به اندازه ۱۰ ماه کارایی داشته است. این موضوع توسعه و آینده کشور را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

افزون بر این دانش‌آموزان و به ویژه‌ دانش‌آموزان پایه‌های ابتدایی، نیازمند تکرار آموزش هستند؛ موضوعی که می‌تواند آینده و رشد تحصیلی و حرفه‌ای آنان را نیز با تاخیر همراه سازد.

 

اطمینان‌بخش‌ها 

تا کنون بیش از ۹۲ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.  ۵۴ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۱ نفر در کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

۳۷ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۵۴۲ نفر دوز دوم و ۱۲۹ هزار و ۱۲۴ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

در ۱۵ روز باقی‌مانده تا آغاز زمان بازگشایی‌ها، تعداد کسانی که هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند به بیش از ۵۰ میلیون نفر خواهد رسید. این میزان افراد واکسینه، ایمنی نسبی در کشور ایجاد خواهد کرد و تا حد بسیار قابل توجهی از میزان مبتلایان و قربانیان کرونا خواهد کاست.

از سوی دیگر پروتکل‌هایی که برای رعایت فاصله اجتماعی و … در ندارس تدوین شده، قرار است به شیوه‌ای سختگیرانه اجرایی شود تا ریسک کرونا در این مراکز به کمترین میزان ممکن رسیده و کمتر از دیگر اماکن باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث