کد خبر : 9171
تاریخ انتشار : جمعه 10 تیر 1401 - 21:34
-

یادداشت اختصاصی؛

تاثیرات پاندمی کرونا روی کردار و رفتار انسان ها

تاثیرات پاندمی کرونا روی کردار و رفتار انسان ها
در دوران همه‌گیری کوید۱۹، محدودیت‌های اجتماعی و ترس‌های ناشی از ابتلا به بیماری کرونا، مردم را منزوی و دور از یکدیگر کرد تا جایی‌که این فاصله اجتماعی موجب تغییراتی در رفتار و نوع ارتباط‌مان با یکدیگر شده است.؛

 

سیبنا– نادیا زکالوند- در دوران همه‌گیری کوید۱۹، محدودیت‌های اجتماعی و ترس‌های ناشی از ابتلا به بیماری کرونا، مردم را منزوی و دور از یکدیگر کرد تا جایی‌که این فاصله اجتماعی موجب تغییراتی در رفتار و نوع ارتباط‌مان با یکدیگر شده است.
پاندمی منجر به تغییراتی در جنبه‌های مختلف زندگی‌مان شد که می‌توانند دایمی باشند. از برخی از این تغییرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دورکاری

افرادی که در دوران شدت عالم‌گیری کرونا مجبور به دورکاری شدند، به‌ویژه آنهایی که اولین بار این روش کار را امتحان کردند، اثر مثبتی در روند کاری خود یافتند. در واقع در بررسی‌ها مشخص شد، ۶۰درصد افرادی که به دلیل کرونا مجبور به دورکاری شدند، گفتند که می‌خواهند تا پایان کامل عالم‌گیری همین روند را ادامه دهند.

بنابه گفته محققان، در دورکاری، افراد می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری و جلسات مجازی با هم در ارتباط باشند، اما در این روش، هرقدر هم خوشایند آنها باشد، باز هم حس کامل بودن را نخواهند داشت. حسی که معمولا با به‌کارگیری تمام حواس و در ارتباط با دیگران به‌دست می‌آید. این حس در افرادی که دورکارهستند از بین می‌رود یا دچار تغییر شگرفی می‌شود.

تغییرعادات خرج کردن

در پژوهشی که دانشمندان ایتالیایی روی ۳۸۳۳ داوطلب ۱۸ تا ۶۴ ساله انجام دادند مشخص شد، محدودیت‌های اجتماعی و قرنطینه روی عادات خرج کردن مردم تاثیر گذاشته است. محققان متوجه شدند، مردم از نظر روحی و روانی به خرید انواع کالاها، چه ضروری و چه غیرضروری، احساس نیاز می‌کردند و همین موضوع موجب افزایش خرید شده بود. در واقع اضطراب و ترس در خصوص کوید۱۹، مردم را وادار به خرید کالاهای ضروری کرده بود و از طرف دیگر شیوع افسردگی میان آنها، باعث هزینه کردن روی کالاهای غیرضروری شده بود. همچنین این روزها مردم عادت به خرید اینترنتی کرده‌اند و بیشتر آنها کالاهای خود را اینترنتی سفارش می‌دهند. این تغییرات چیزی است که کوید۱۹ موجب آنها شده است.

بیماری‌های ذهنی

متأسفانه ترس و نگرانی از کرونا و صدماتی که این ویروس کشنده به جوامع سراسر دنیا زده است، بیماری‌های ذهنی متعددی همچون سندرم اضطراب کوید۱۹ و اختلال خوردن ناشی از عالم‌گیری ایجاد کرده است که افراد بسیاری از دنیا به این بیماری‌های ذهنی مبتلا شده‌اند. بنابر بررسی‌ها، شیوع افسردگی و اضطراب در دنیا ۲۵درصد افزایش داشته است. همچنین اختلال خوردن یا استفاده از مواد مخدر در نوجوانان دنیا ۲۵درصد بیشتر شده است.

البته اثر مثبتی که این عالم گیری داشته این است که مردم درباره بیماری‌های روحی آگاهی‌های بیشتری کسب کرده‌اند و دیگر به افراد مبتلا به این بیماری‌ها برچسب‌های تحقیرآمیز نمی‌زنند.

تغییرات گفتاری و زبانی

در دوران پادمی یکسری تغییرات زبانی هم رخ داد و اصطلاح‌های جدید مربوط به عالم‌گیری وارد زبان‌های مردم دنیا شد. مثل، واژه Rona (رونا) که مخفف کروناویروس است.
متاسفانه ترس و نگرانی از کرونا و صدماتی که این ویروس کشنده به جوامع سراسر دنیا زده است، بیماری‌های ذهنی متعددی همچون سندرم اضطراب کوید۱۹ و اختلال خوردن ناشی از عالم‌گیری ایجاد کرده است که افراد بسیاری از دنیا به این بیماری‌های ذهنی مبتلا شده‌اند.

افزایش پرخاشگری

پاندمی رفتارهای مردم اثر منفی گذاشته و آنها را پرخاشگر و البته برخی از افراد را بی‌ادب کرده است. بنابه گفته روانشناسان این پدیده می‌تواند ناشی از اضطراب و استرس طولانی‌مدت مربوط به کرونا باشد. همچنین متخصصان مراقبت‌های بهداشتی شاهد چنین رفتارهای نامناسبی بوده‌اند و در بررسی‌ها ۴۵,۷درصد از پرستارها اعلام کردند که بی‌ادبی و بی‌تمدنی میان مراجعه‌کنندگان بسیار بیشتر از دوران قبل از عالم‌گیری بوده است.

دلیل دیگر این رفتارهای نامناسب می‌تواند این باشد که برنامه‌های آموزش‌های مهارت اجتماعی در این دوران به شدت کاهش یافته و در نتیجه اثر منفی خود را روی رفتار مردم جامعه نشان می‌دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث