کد خبر : 1223
تاریخ انتشار : شنبه 18 اسفند 1397 - 19:50
دسته‌بندی نشده
-

مشورت فعالان صنف رایانه با ممیزان و مشاوران مالیاتی ضروری است

مشورت فعالان صنف رایانه با ممیزان و مشاوران مالیاتی ضروری است
نماینده اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در هیات‎های حل اختلاف مالیاتی ضمن تشریح روند مراحل تسليم اظهارنامه مالیاتی و برگ تشخيص ماليات، با تاکید بر اینکه مشورت فعالان صنف رایانه با ممیزان و مشاوران مالیاتی ضروری است، گفت: برخی از جوانان فعال صنف رایانه از رفت و آمد به ادارات امور مالیاتی فراری هستند و با ممیزان نیز ارتباط خوبی ندارند، به همین دلیل اغلب دچار مشکل و ضرر و زیان می‎شوند و نمی‎توان از آنها دفاع کرد.؛

مجید حاجی خانی افزود: به طور مثال برگ تشخیص مالیاتی که ابلاغ می‎شود، ۳۰ روز فرصت اعتراض وجود دارد و اگر اعتراضی روی آن صورت نگیرد به منزله تایید برگه تشخیص است. بسیاری از فعالان صنف این بند قانونی را نادیده گرفته و چون به موقع اقدام نمی‎کنند، دچار مشکل می‎شوند.

وی در توضیح روند قانونی مراحل تسلیم اظهارنامه مالیاتی و برگ تشخیص مالیات گفت:  مؤدیان مالیاتی (اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی) پس از تکمیل اظهارنامه مالیاتی مربوطه آن را ظرف مهلت مقرر در قانون به اداره امور مالیاتی ذی‎صلاح تسلیم و رسید دریافت می‌کنند. اداره امور مالیاتی نیز پس از بررسی‎های لازم مالیات متعلقه را محاسبه کرده و در ظرف مدت مقرر در قانون برگ تشخیص مالیات صادر و به مؤدی ابلاغ می‎کند.

وی تاکید کرد: پس از صدور برگ تشخیص مالیات و ابلاغ آن به مودی، چنانچه مؤدی نسبت به آن معترض باشد می‎تواند ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ شخصا یا به وسیله وکیل تام الاختیار خود به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارایه دلایل و اسناد و مدارک کتبا تقاضای رسیدگی مجدد کند.

نماینده اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی گفت: مسوول مربوطه پس از ثبت درخواست مؤدی به موضوع رسیدگی می‎کند و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابراز شده را برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی دانست،آن را رد و مراتب را ظهربرگ تشخیص درج و امضا می‎کند و هرگاه دلایل و اسناد و مدارک ابرازی را موثر در تعدیل درآمد تشخیص داد و نظر او مورد قبول مؤدی قرار گرفت، مراتب در ظهربرگ تشخیص منعکس و به امضای مسوول مربوط و مؤدی می‎رسد.

وی افزود: در صورتی که مسوول مربوطه دلایل و اسناد و مدارک ابرازی مؤدی را برای رد برگ تشخیص یا تعدیل درآمد موثر تشخیص نداد، مراتب را در ظهربرگ تشخیص منعکس و پرونده امر را برای رسیدگی به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌‎کند.

حاجی خانی با بیان اینکه  هیات حل اختلاف مالیاتی پس از رسیدگی به موضوع رای خود را اعلام می‎کند، گفت: رای هیات مزبور قطعی است، مگر این که مؤدی یا اداره امور مالیاتی ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی چه در مرحله بدوی و چه تجدید، به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه یا نقض رسیدگی، با اعلام دلایل کافی به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رای و تجدید رسیدگی را درخواست کنند که در این صورت پرونده در شورای مالیاتی قابل طرح خواهد بود.

وی اضافه کرد: شورای عالی مالیاتی صرفا از لحاظ رعایت تشریفات و کامل بودن رسیدگی‎های قانونی و مطابقت مورد با قوانین و مقررات موضوعه به موضوع رسیدگی کرده و رای خود را صادر می‌کند. رای شورای عالی قطعی است و مبلغ مالیات نیز تغییر نمی‎کند.

وی با بیان اینکه اکثر فعالان صنف رایانه معمولا با مشکلات مالیاتی مواجه هستند، گفت: ارتباط با مشاوران اتحادیه فناورران رایانه و ممیزان مالیاتی می‎تواند تا حد چشمگیری به حل این مشکلات کمک کند. بنابراین پیشنهاد می‎کنم فعالان صنف با گرفتن مشاوره اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرند.

حاجی خانی همچنین با بیان اینکه ۸۰ درصد از آرای هیات حل اختلاف مالیاتی به نفع مودی صادر می شود، گفت: اکثر رای های صادر شده در هیات حل اختلاف مالیاتی به نفع مودی است مگر اینکه ممیز با ارایه مستندات کافی بتواند گزارشات خود را ثابت کند.

وی افزود: ظرف دو سال گذشته ارجاع پرونده‎های صنف رایانه به هیات‎های حل اختلاف مالیاتی به دلیل رکود بازار افزایش یافته است. زیرا رقم برگ تشخیص‎ها بالاست و اغلب فعالان بازار به آن اعتراض دارند.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث