کد خبر : 6075
تاریخ انتشار : شنبه 25 اردیبهشت 1400 - 11:22
-

یادداشت اختصاصی؛

بازیگران سینما در تبلیغات تلویزیونی بی سر و ته

بازیگران سینما در تبلیغات تلویزیونی بی سر و ته
حضور لیلاحاتمی و تعدادی شخصیت هی پشت به دوربین! با میزانسن ها و دکوپاژ افتضاح در بی منطق ترین و مضحک ترین تبلیغ تلویزیونی که تا به حال در ایران برای یک یخچال یعنی امرسان ساخته شده. در بین این بازیگرهای در قید حیات ایرانی مختصری احترام برای لیلا حاتمی قائل بودم که با حضور در این پیام بازرگانی بی محتوا همان مختصر احترامش را هم برایم از دست داد.؛

سایه نیکانلو/سیب پرس:

حضور لیلاحاتمی و تعدادی شخصیت هی پشت به دوربین! با میزانسن ها و دکوپاژ افتضاح در بی منطق ترین و مضحک ترین تبلیغ تلویزیونی که تا به حال در ایران برای یک یخچال یعنی امرسان ساخته شده. در بین این بازیگرهای در قید حیات ایرانی مختصری احترام برای لیلا حاتمی قائل بودم که با حضور در این پیام بازرگانی بی محتوا همان مختصر احترامش را هم برایم از دست داد.

در آگهی می بینیم که بانوی خانه، یک یار! (یخچالی که به واسطه نامگداریش آدم تصور می کند لابد کارکردهای یک شوهر را نیز داراست که توانسته یار لقب بگیرد و به همین علت در آگهی مردی در قالب همسر حضور ندارد!) برای خانه اش خریده که در ادامه می بینیم به سبک ربات های عقب مانده انیمیشن های دهه ۶۰ صحبت می کند و این یار را می گذارد وسط سالن پذیرایی که منظره محیط بیرون را هم خراب می کند. کارگر می پرسد چرا بذاریم اینجا و حاتمی می گوید نمی دونم، میخوام جلوی چشم باشه! حرفی عجیب و بی منطق که مخاطب را بیشتر به خنده می اندازد تا جذب کند.

انگار  یخچال در زمره لوستر و مبلمان است که سالن پذیرایی را جذاب کند. خنده مان وقتی تکمیل می شود که لیلا حاتمی می گوید یخچال خیلی به اینجا میاد! تا جملات بی منطق قبلی را به زور منطقی جلوه دهد. مقادیری “به به” مصنوعی و بی حس و حال خطاب یه یخچال هم چاشنی کار است. سپس حاتمی یک جمله تاریخی در مورد یخچال می گوید که با اصول علم فیزیک، رسانه، تبلیغات، فلسفه و منطق در تضاد است:  ” خونه با یخچال گرما می گیره. خیلی خوشحالم!” تا جایی که ما در جریانیم یخچال باید سرما تولید کنه وگرنه به درد نمیخوره. یعنی صنعت ادبی که در اینجا به کار گرفته شده هم دقیقا بر ضد خودش عمل می کند. صحبت کردنش با یخچال در انتهای تبلیغ هم که اخر خنده است. احتمالا از پیام های تبلیغاتی اونور آبی برای نمایش قابلیت های یخچال های هوشمند الهام گرفته اند. ولی خب ما می دانیم که تولیدات وطنی در کارکردهای بدیهی هم مشکل دارند، چه برسد در ارائه ویژگی های جدید. احتمالا لیلا حاتمی خیلی سریع چند میلیارد پول برای خرید خودرو یا خانه یا … لازم داشته و با نابودی حیثیت و اعتبار حرفه ای خود این پول را تامین کرده است. بازی سردستی و بی روح و مصنوعی حاتمی در این تبلیغ و لباس سرتاسر سیاهی که پوشیده و با زمان آن (عید فطر) تطابق ندارد نیز از جمله دیگر نقاط ضعف آن است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث