کد خبر : 6216
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 خرداد 1400 - 17:22
-

گروه ترجمه ؛

نتایج نظرسنجی موسسه دیلویت منتشر شد :تحولات اساسی کرونا در ساختار تولیدات صنعتی

نتایج نظرسنجی موسسه دیلویت منتشر شد :تحولات اساسی کرونا در ساختار تولیدات صنعتی
بنا به اظهار بسیاری از مدیرانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، بسیاری از زنجیره‌های ارزش در صنایع که سایر بخش‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده؛ مانند تجهیزات هوافضا و تجهیزات سنگین تجاری با کاهش چشمگیر تقاضا روبرو شدند.؛

براساس نتایج مطالعه یک موسسه پژوهشی در امریکا، کووید ۱۹ در صنایع سبک و سنگین چالش‌های بزرگی از جمله کاهش چابکی سازمان، دشواری تامین مواد اولیه، مدیریت نیروی انسانی و نظایر آن به همراه داشته است. مدیران صنایع در این نظرسنجی از تجربیات خود در عبور از این چالش‌ها سخن گفته‌اند که می‌تواند زمینه‌ساز تحولی گسترده در فرایند تولید در جهان آینده باشد.

به گزارش  سیب پرس ، موسسه دیلویت Deloitte در ماه نوامبر سال گذشته میلادی یک نظرسنجی را با هدف درک بهتر چشم انداز صنعت ساخت انجام داده است. این نظرسنجی که از بیش از ۳۵۰ نفر از مدیران و دیگر تولیدکنندگان برتر امریکا در صنایع مواد شیمیایی و مواد خاص، مهندسی و ساخت و ساز، محصوالت صنعتی، نفت و گاز و برق و آب و خدمات رفاهی صورت گرفته، برخی از مهم‌ترین چالش‌های بنگاه‌های صنعتی و نحوه برخورد آنها با این چالش‌ها را بررسی کرده است.

بنا به اظهار بسیاری از مدیرانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، بسیاری از زنجیره‌های ارزش در صنایع که سایر بخش‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده؛ مانند تجهیزات هوافضا و تجهیزات سنگین تجاری با کاهش چشمگیر تقاضا روبرو شدند. البته در مقابل یعنی در برخی از بخش‌های تولیدی مانند به‌سازیخانه، تجهیزات برقی در فضای بیرونی، محصوالت کاغذی، ضدعفونی‌کننده‌ها و تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی افزایش تقاضا رخ داد. همچنین برای بسیاری بخش‌های زنجیره تامین در واکسیناسیون کووید-۱۹ مانند تولید واحدهای فریزر صنعتی برای حمل و نقل واکسن نیز افزایش تقاضا وجود داشت.

این مدیران همچنین گفته‌اند تولیدکنندگانی که کاهش تقاضا را تجربه می‌کنند، می‌توانند با افزایش شفافیت در عملیات، بر فرصت‌های کاهش هزینه تمرکز کنند و به نوعی قابلیت انعطاف‌پذیری در تولید را افزایش دهند. این کار به آنها این امکان را می‌دهد که سریعاً هزینه‌ای ناشی از تقاضای سرکوب شده را کاهش داده و با سرعت بیشتری به افزایش احتمالی تقاضا پاسخ دهند.

به گفته آنها شرکت‌هایی که بین این دو حالت (افزایش تقاضا و یا کاهش آن) قرار گرفته‌اند، لازم است زمینه‌های استفاده از ابزارهای دیجیتالی را در محیط تولید افزایش دهند تا آمادگی لازم برای اختلال‌های غیرقابل پیشبینی بعدی را کسب کنند. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد ۷۶ درصد از مدیران تولید، قصد دارند سرمایه‌گذاری در زمینه دیجیتال را افزایش دهند.

توسعه فناوری‌های دیجیتالی در تولید

در این نظرسنجی مهمترین چالش‌های پیش روی صنایع در زمینه مدیریت نیروهای انسانی و فرایندهای فیزیکی تولید بررسی شده است. براساس نتایج آن، تجربه توقف اجباری کار یا اختلال مداوم در فرایند تولید، کاهش نرخ بهره‌برداری از ظرفیت و اختلال در بهره‌وری برای برخی از تولیدکنندگان در کنار الزام رعایت فاصله فیزیکی و محدودتر شدن تلاش‌ها برای تقویت بهره‌وری و تولید از مهمترین موانعی بود که کووید۱۹ بر سر راه تولیدکنندگان قرار داد.

این موضوع اهمیت استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتالی در فرایند تولید را بیش از پیش نشان داد و حتی مفاهیم جدیدی را نیز وارد دنیای صنایع سبک و سنگین کرد. همزاد دیجیتال (Twins Digital ) از این مفاهیم بود. همزاد دیجیتال نسخه‌های مجازی دستگاه‌های فیزیکی هستند که دانشمندان داده و متخصصان فناوری اطلاعات می‌توانند از آنها برای اجرای شبیه‌سازی قبل از ساخت و استقرار دستگاه‌های واقعی استفاده کنند.

بسیاری از مدیران صنایع آمریکایی نیز برای مقابله با این مشکلات، راهکارهای زیر را پیشنهاد کرده‌اند:

  • سرمایه‌گذاری دیجیتال در زمینه‌هایی از جمله افزودن حسگرها و ماشین‌آلات به خطوط تولید برای پیشبینی، پیشگیری و حتی رفع مشکلات قبل از همه‌گیری و یا نصب سیستم‌های پردازش تصویر به همراه تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهبود کیفیت محصوالت یا قطعات
  •  سرمایه‌گذاری در فناوری همزاد دیجیتال که فواید زیر را در پی دارد:
  1. آماده‌سازی تولیدکنندگان برای مواجهه با رویدادهای مخرب آینده
  2. امکان بازآفرینی یک محصول یا شبیه‌سازی عملکرد آن در دنیای واقعی بدون نیاز به «خم کردن فلز» یا انجام اقدامات فیزیکی دیگر
  3. افزایش بهره‌وری از طریق کاهش زمان توسعه محصولات جدید، به دلیل افزایش انعطاف و چابکی تولیدکنندگان در پاسخ به نیازهای جدید( و جلوگیری از بروز خطاهای هزینه‌بر)

 

چالش‌های تامین منابع

گزارش یاد شده نشان داد که عدم انعطاف‌پذیری و چابکی برخی تولیدکنندگان در تامین منابع، تولید و توزیع شبکه تامین از مهمترین چالش‌هایی است که در دوره کرونا تولید را با مشکل روبرو کرده است. این موضوع حتی باعث شد تا وابستگی برخی از تولیدکنندگان به چین به دلیل عدم اطمینان در تداوم تجارت و اختلالات به وجود آمده کاهش یابد. مطالعه اخیر نشان می‌دهد که ۳۳ درصد از مدیران زنجیره تأمین، به منظور کاهش وابستگی خود به چین، یا برخی از عملیات خود را به خارج از چین منتقل کرده‌اند یا قصد دارند این کار را انجام دهند و در حال بررسی بازارهای دیگر آسیایی همچون تایوان، ژاپن و هند هستند.

همچنین استفاده از قابلیت‌های دیجیتالی برای افزایش قابلیت مشاهده و انعطاف‌پذیری در سراسر شبکه تأمین جهانی، اتوماسیون‌سازی فرایندهای به کارگرفته شده پس از همه‌گیری از طریق شبکه تامین دیجیتال (در روزهای نخستین همه‌گیری، بسیاری از تولیدکنندگان، به منظور گرد هم آوردن مدیران عرضه و تقاضا، اتاق‌های جنگ راه‌اندازی کردند تا اطلاعات خود را بر اساس دیدگاه‌های مربوطه، به موقع به روزرسانی کنند.) و همچنین تجزیه داده‌ها در شبکه تامین دیجیتال و افزودن نقاط اتصال در سراسر شبکه برای شناسایی و پاسخگویی به تغییرات ناگهانی عرضه یا تقاضا و بهینه‌سازی عملیات متناسب با آن به منظور توانمندسازی تولیدکنندگان در ارزیابی مجدد شبکه تامین و توسعه استراتژی موجود بر اساس داده‌ها از جمله‌راهکارهایی بوده که مدیران برای جل مسکلات مربوط به تامین منابع پیشنهاد کرده‌اند.

 

چابک‌سازی فرایندهای تولید

کووید ۱۹ بنا به گفته مدیران صنایع مختلف در امریکا باعث افزایش تعداد بازنشستگان و مرخصی‌بگیران شده و این موضوع امکان تکمیل منابع انسانی موردنیاز با نیروی کار ماهر را برای صاحبان صنایع کاهش داده است. همچنین دورکاری کارمندان، موجب ایجاد موقعیت‌های متفاوتی برای مدیریت تولید شده است. در همین راستا ارزیابی مجدد نقش نیروی کار، افزایش استفاده از ربات‌های همکار و سایر اشکال اتوماسیون در محیط تولید از جمله تاقیراتی بوده که کووید ۱۹ در فرایند تولید ایجاد کرده است.

در مقابل مدیران اعلام کرده‌اند که افزایش چابکی و کارایی سازمان با بازتعریف تولیدکنندگان از نقش‌های سازمانی و مهارت‌های مورد نیاز آنها یک راهکار پیشنهادی برای کنترل بحران کرونا در مدیریت نیروهای انسانی است.

یسته به میزان تاثیر منفی همه‌گیری بر واحدهای صنعتی، برنامه‌ریزی آتی این واحدها، می‌تواند متفاوت باشد؛ برخی ممکن است به بازسازی جریانات درآمدی ازدست رفته اقدام کنند و برخی دیگر به کالیبراسیون مجدد شبکه‌های تامین با هدف تامین تقاضاهای بازارهای گوناگون بپردازند. تعهد به اعمال چابکی در عملیات تولید از مهمترین اقداماتی است که باید در راس برنامه اقدامات واحدهای صنعتی قرار گیرد. همچنین، استمرار سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های دیجیتالی در شبکه تولید و تامین به منظور مقابله با اختلالات ناشی از همه‌گیری و ایجاد تاب‌آوری، توان بنگاه‌های صنعتی را برای رونق‌بخشی به تولید تقویت خواهد کرد.

بنگاه‌های صنعتی می‌باید نسبت به شناسایی و به‌کارگیری طریقی برای رفع چالش‌های اختصاصی ناشی از شیوع همه‌گیری از جمله نوسانات تقاضای نهایی، اقدام کنند. تسخیر داده‌های صنعت ساخت جهان و تجزیه و تحلیل آنها، مهمترین ابزار برای شناسایی نقاط شکست و فرصت‌های پیش‌رو خواهد بود. توجه دقیق به چگونگی تاثیر همزاد دیجیتال (محصولات، فرآیندها و محیط تولید) بر تحرک‌بخشی به تولید از طریق تخریب آتی که در شرف وقوع است، از دیگر اجزای برنامه کاری واحدهای صنعتی باید باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث