کد خبر : 10696
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 10:10
-

گزارش ؛

نگاه ارمنی: نتایج اولیه حمله شبانه ایران به اسراییل

نگاه ارمنی: نتایج اولیه حمله شبانه ایران به اسراییل
در ابتدا این اطمینان وجود داشت که ایران به متقارن ترین شکل ممکن پاسخ خواهد داد، همانطور که بارها انجام داده است. یعنی با کمک متحدانش در سوریه، عراق، لبنان و یمن به اسرائیل حمله می کند. حمله امروز از این نظر بی سابقه بود. ایران از خاک خود به اسرائیل حمله کرد.؛

 

سیب پرس– در ابتدا این اطمینان وجود داشت که ایران به متقارن ترین شکل ممکن پاسخ خواهد داد، همانطور که بارها انجام داده است. یعنی با کمک متحدانش در سوریه، عراق، لبنان و یمن به اسرائیل حمله می کند. حمله امروز از این نظر بی سابقه بود. ایران از خاک خود به اسرائیل حمله کرد.

در اینجا می توان نتایج زیر را گرفت.

نخست، ایران به طور نامتقارن پاسخ داد و بدین ترتیب، روند تشدید تنش را بالا برد. بنابراین با احتمال زیاد می توان انتظار پاسخ از سوی اسرائیل را داشت. با توجه به ماهیت بحث، طرف های کمی می خواهند اوضاع را ملتهب کنند، بنابراین پاسخ ممکن است در سطحی باشد که برای حفظ وجهه اسراییل کافی باشد.

ثانیاً می توان در نظر گرفت که مدل جدیدی از رفتار ایران در منطقه در حال ظهور است. به عبارت دیگر، در صورت عبور مشابه از خطوط قرمز، حملات از سوی ایران به اسرائیل ممکن است به تدریج برای منطقه عادی شود.

ثالثاً، عدم اتحاد در جهان عرب به وضوح آشکارتر شد. تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس آشکارا اعلام کرده‌اند که برای دفع حمله، اجازه استفاده‌ از خاک خود را به آمریکا نمی‌دهند. برخی دیگر، مانند اردن، در قالب همکاری نظامی با اسرائیل و ایالات متحده گنجانده شده اند.

پیامدهای مهم

بر اساس محاسبات مختلف اقتصادی، دفع این حمله ۱ تا ۱٫۵ میلیارد دلار برای اسرائیل و آمریکا هزینه داشت. تهران از زرادخانه معروف خود به طرق مختلف استفاده کرده است، اما به مقدار کم. در صورت حملات فشرده‌تر که ایران امکان آن را دارد، اسرائیل با مشکلات جدی مربوط به هزینه‌های امنیتی مواجه خواهد شد. در این زمینه مزیت با ایران است که تولید این موشک ها و … تقریبا ده برابر برایش ارزان تر است.

سیاست داخلی اسرائیل

در واقع بی بی به خواسته اش رسید. بحران روابط با ایالات متحده در بحبوحه اختلاف نظرها بر سر عملیات اسرائیل در رفح، با همکاری نزدیکتر به دلیل تهدید ایران، پشت سر گذاشته شده است. بنابراین، فشار خارجی روی بی بی را می توان کاهش داد. از بسیاری جهات، برگ برنده اصلی نتانیاهو، که به او اجازه می داد در برابر فشارهای خارجی و داخلی، قدرت را حفظ کند، افزایش نرخ بهره بود. به ویژه تشدید تنش با ایران که پس از حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق مشخص شد.

فنی نظامی

موشک های ایرانی به این معنا که برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفتند، «آزمایش خود را پس دادند». آن طور که از گزارش ها بر می آید، قسمت کوچکی از موشک ها به اهداف اصابت کرد. لذا سامانه پدافند هوایی اسرائیل بار دیگر قابلیت اطمینان پذیری خود را تایید کرده است، البته با هزینه بسیار. اکنون طرفین می توانند جای خود را تغییر دهند و موشک ها/پهپادهای اسرائیلی و سامانه پدافند هوایی ایران باید کارآیی خود را نشان دهند. و اگر اسرائیل بخواهد تنش را کاهش دهد و جلوی پیشرفت حوادث را بگیرد، ضربه ها به ایران وارد نمی شود، بلکه به متحدان این کشور می رسد.

حوزه دیپلماتیک

در پایان، تماشای اظهارات قدرت های اصلی جالب خواهد بود. یکی محکوم خواهد کرد و یکی به منشور ملل متحد و حق دفاع ایران اشاره خواهد کرد. و سپس مشخص خواهد شد که قدرت های خارجی علاقه ای به جنگ منطقه ای ندارند.

نویسنده: سرگئی ملکونیان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

حوادث